Denne uken ble brudekket på Flotbrua i Skjold støpt. Brubanen er 60 meter lang og 10,5 meter bred. Arbeidet med å støpe brudekket tok hele dagen.
Denne uken ble brudekket på Flotbrua i Skjold støpt. Brubanen er 60 meter lang og 10,5 meter bred. Arbeidet med å støpe brudekket tok hele dagen.

Brustøp i snøvær

Onsdag 19. februar ble brudekket på Flotbrua i Skjold støpt av Skanska. Brua er den første av totalt 7 nye bruer på E134 Skjoldavik-Solheim.

Flotbrua inngår i et toplanskryss der lokaltrafikk fra Skjold sentrum skal komme av og på den nye europaveien. Brua ligger rett vest for utløpet til Eggjatunnelen. I tillegg til å være den første støpen på Flotbrua, var dette også den aller første støpen på det nye toplanskrysset.

Den største støpen

Det er også den største støpen i prosjektet: 345 kubikkmeter betong gikk med til brudekket. Brubanen er 10,5 meter bred og 60 meter lang. Værgudene var ikke på lag med arbeidsfolket denne dagen og sendte snø, men byggeleder Cato Severinsen melder om god fremdrift likevel:
 
- Det var en lang dag. Arbeidet startet kl. 06.00 og strakte seg over hele dagen. Våre egne kontrollører sørget for god kontroll. Sammen med en dyktig entreprenør gjorde det at vi kom i mål som planlagt, sier Severinsen.

Ferdig i 2015

Hovedentreprenør for prosjektet er Vassbakk & Stol AS, mens Skanska er underentreprenør på betongbiten.

- At vi er ferdige med brudekket er en viktig milepæl. Nå begynner ting å ta form, og vi får et inntrykk av hvordan det vil se ut når alt står klart i 2015, sier en godt fornøyd prosjektleder, Asbjørn Rune Opedal.
Startskuddet for E134 Skjoldavik-Solheim gikk i fjor sommer, og prosjektet skal være ferdig til jul 2015.

Forsiden nå