Case ConseptTETRA ble avdukket på Bauma mandag.
Case ConseptTETRA ble avdukket på Bauma mandag.

Case med konsept-hjullaster

MÜNCHEN (AT.no): Den futuristiske hjullasteren går på biogass og reduserer Co₂-utslippene med 95 prosent.

AT.no på Bauma Illustrasjon: Trond Johan Stavås

Case avduket hjullasteren, som under navnet ProjectTETRA, til stor ståhei, røyk og musikk mandag.

Motoren under panseret går på biometanolgass som produseres fra matavfall, tre- og dyrerester og bruker således avfall til drivstoffproduksjon.

Hytta er futuristisk designet med blant annet store skjermer på A-stolpene. Foto: Hasselblad H5D

– Biometanol var det mest logiske valget for hjullasteren. Vi trengte et drivstoff som kunne gi kraften kundene våre krever, samtidig som det må være lett tilgjengelig og lett å fylle, sier Carl Gustaf Göransson, president of Construction hos Case

Se bildekarusell av maskinen nederst.

Det er søsterselskapet FPT Industrial som har utviklet motoren, og drivstoffkonseptet er kjent fra Cases andre søsterselskaper CNH og Iveco. Sistnevnte har 28.000 lastebiler og busser med metandrift på veien i dag.

Dekkene fra Michelin er både nærmest umulige å ødelegge og lettere enn konvensjonelle dekk.

Motoren yter maks 230 hk, og har den samme kraft og moment som tilsvarende dieselmotor som finnes i en Case 821G hjullaster.

Store utslippskutt

På ProjectTETRA skal motorteknologien gi 95 prosent reduksjon i utslipp av Co₂, 80 prosent reduksjon i totale utslipp og 50 prosent redusert støy.

Case har selvsagt også hatt fokus på andre futuristiske detaljer når de skulle lage en konsept-maskin. Blant annet finnes det ansiktsgjenkjenning for start av maskinen, og på a-stolpene er det montert stor skjermer med mye nyttig informasjon. Her finnes blant annet kamerabilder fra ulike kameraene som er montert rundt maskinen og parametere som maskinhastighet, motorhastighet, drivstoffnivå, motor- og oljetemperatur, girvalg også videre.

Og selvsagt er maskinen oppkoblet, slik at all info går til et sentralt kontrollsenter, noe som ifølge Case skal bidra kraftig til å optimalisere driften.

Komfort

Komfort og sikkerhet er også tenkt på. Blant annet kan føreren foreta en retina-scan på sin mobil hvor som helst, for å iverksette oppvarming, eller nedkjøling av hytta slik at temperaturen er som ønsket når arbeidet starter. Sikten skal være 16 prosent bedre enn i en konvensjonell hjullaster.

Systemer for å oppdage hindringer er installert og føreren får tidlig varsel om mulige gjenstander som kan skape trøbbel på arbeidsplassen.

Hjullasteren er utstyrt med luftløse dekk fra Michelin, som skal være umulig å ødelegge. Dekkene har innebygget fjæring, i tillegg er de lettere konvensjonelle dekk og reduserer således maskinens totalvekt.

(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO_FERRERO)
(Bilde: ALDO_FERRERO)
(Bilde: Rossella Ferrero)
(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO FERRERO)
(Bilde: ALDO_FERRERO)

Forsiden nå