RASJONALISERER LOGISTIKKEN: Eirik Borge er prosjektleder for logistikkintegrasjonen i «nye» Coop.
RASJONALISERER LOGISTIKKEN: Eirik Borge er prosjektleder for logistikkintegrasjonen i «nye» Coop.

Coop etablerer transportselskap

Det går unna på logistikkavdelingen til Coop denne høsten. Hver uke åpner dagligvarekjeden mellom 10 og 20 nye butikker i tidligere Ica-lokaler. Men den kanskje største nyetableringen i «nye» Coop rulles ut på nyåret – Coop Transport.

- Det er klart det er hektisk. Vi gjennomfører en hurtig utrulling denne høsten, og utfordringene er mange. Men det går bra! smiler Eirik Borge, prosjektleder for logistikkintegrasjonen i «nye» Coop.

I vår overtok Coop som kjent Ica med over 400 butikker og en del transportmateriell. Oppkjøpet gjør Coop ca. 50% større,  og nå er det Borge og kompanis oppgave å pløye de nye volumene inn i eksisterende verdikjede.

- Målet er selvfølgelig å rasjonalisere logistikken. Da vi begynte integrasjonen, hadde vi totalt 13 lager og terminaler. Når utrullingen er ferdig, skal vi stå igjen med fem, det samme antall vi hadde fra før i Coop-kjeden sier Borge.

Det er Icas lagre som i hovedsak avvikles. Unntaket er i Bergen, der Coop i begynnelsen av september flyttet inn i Icas nyere og mer moderne lager i Blomsterdalen.

Vekst i Coop Extra

Hver uke denne høsten åpnes mellom 10 og 20 nye Coop-butikker i Norge, enten Extra, Prix eller Mega. I tillegg overføres Matkroken-butikker som fortsetter med samme profil, men på Coop-plattform. På det mest hektiske, i perioden uke 35-43, får landet 100 nye Coop-butikker.

Sortimentet i butikkene er imidlertid blitt «Coop-ifisert» for en stund siden. Dette gjelder også om det fortsatt står «Ica» eller «Rimi» over døren.

- Det er omprofileringen med innføring av nye systemplattformer i butikkene som er mest tidkrevende. Det er et stort apparat i sving som ruller butikker ut uke etter uke, sier Borge.

Han innrømmer imidlertid at det i blant går en kule varmt. For eksempel i de mange nye Extra-butikkene, hvor omprofileringen i flere tilfeller har gitt stort utslag. Flere av dem har økt omsetningen med over 30 prosent, nærmest over natten.

- Vi har i noen tilfeller måtte jobbe ekstra med å holde varetrykket oppe rett etter åpning. De automatiske bestillingssystemene har i noen tilfeller «fått litt hjelp», sier Borge.

Østlandet til sist

Coop får med Ica-oppkjøpet et betydelig sterkere nærvær i sentrale strøk, og på Østlandet dobler kjeden antall butikker. Likevel er det i Oslo og omegn at Ica-brandet får leve lengst.

- Vi begynte omstruktureringen i nord med nedleggingen av lageret i Narvik. Nå serves hele Nord-Norge fra Tromsø og Trondheim i tillegg til sentrallagervarer fra CLog, forteller Borge og fortsetter:

- Utover høsten fortsetter vi langs kysten, litt grovt sagt, og innen nyttår skal integrasjonen være fullført i hele landet utenom Østlandet.

Det er selvfølgelig CLog, Coops logistikksenter og superlager på Gardermoen, som skal serve Østlandet med Coop-varer.

For å absorbere en dobling i antallet butikker, vil CLogs rolle som sentrallager reduseres noe. Det betyr mer plukking i Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Dette er tradisjonelle lagre, i motsetning til CLog der hele plukkeprosessen for de fleste varer foregår uten menneskelig berøring.

Nytt transportselskap

I tillegg til justeringene ved CLog, tar «nye» Coop ytterligere et grep på Østlandet: Fra nyttår ruller kjeden ut eget transportselskap.

Ica hadde som kjent mye transport i egen regi, og både materiellet og kompetansen fra Ica ble med «på kjøpet» i den store transaksjonen.

- Vi ønsker å utnytte dette i kombinasjon med vår egen kompetanse som stor og mangeårig transportkjøper. Foreløpig vil vi kjøre kun på Østlandet, sier Borge.

- Her ligger det vel en utvidelse i kortene?

- Vi tar ett skritt om gangen, så får vi se – pr. nå er det ingen konkrete planer, svarer prosjektlederen.

Coop gjennomfører også andre endringer i transporten: I integrasjonen av Ica, ligger selvfølgelig en ny distribusjonsstruktur i hele landet, inkludert nye ruteplaner som vil bety mye for eksisterende butikker og samvirkelag.

- En hel haug

Oppkjøpet av Ica kostet etter det MT erfarer ca. 2,5 milliarder kroner. I tillegg investerer Coop ifølge Aftenposten flere hundre millioner kroner i ombygging av butikker.

- Det er vel dere i logistikkavdelingen som skal «tilbakebetale» dette, Borge? Hvor mye skal dere spare?

- En hel haug! sier Borge spontant.

- Jeg vil ikke offentliggjøre noen tall. Men vi har ikke gjort noen store investeringer i den nye logistikkstrukturen. Det ligger i kortene at logistikken vil ha mye å si for om Ica-oppkjøpet blir vellykket. Og det blir det!

3 ting om Coop-/Ica-avtalen

* Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker.

* I vår kjøpte Coop Ica for ca. 2,5 milliarder kroner. Oppkjøpet omfatter ca. 400 butikker som nå blir omprofilert til Coop.

* I volum frakter Coop nå – etter oppkjøpet - årlig 2,5 mill. m3 varer til sine butikker. Det vil si ca. 10.000 m3 varer hver eneste dag. 

Forsiden nå