
Den yngste var best
HØNEFOSS (AT.no): Lærlingen Ruben Gullerud (22) ble best da Opplæringskontoret for Logistikk og Transport i Buskerud og NLF arrangerte «Best in class and age».
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Tanken er like enkel som den er vanskelig. Hvem kjører mest optimalt av en lærling med sylferskt førerkort, en erfaren sjåfør på middagshøyden eller en pensjonist.
Ideen til arrangementet, var det Morten Utengen, styreleder i Opplæringskontoret i Buskerud som lanserte under NLFs årsmøte på Sundvollen sist vinter.
For å finne de tre beste kandidatene ble Hønefoss videregående skole engasjert til å velge ut sine beste elever sist skoleår. De har 38 elever og den beste av fjorårets kull var Ruben Gullerud etterfulgt av Thiril Thengs og Håkon Utengen. Alle tre var tilstede på finalen.
Dermed ble det Ruben Gullerud som fikk det ærefulle oppdraget å forsvare ungdommen. For hvem er egentlig best til å ha den optimale kjørestilen som både går billigst, raskest og ikke bryter trafikkreglene.

Erfarne utfordrere
Morten Utengen er en av eierne av Utengen Transport, og de har i mange år hatt sterk fokus på optimal kjøring.


Morten er midt i femtiårene, og mener som de fleste andre på sin alder at han i alle fall ikke er noe dårligere til å kjøre bil enn de fleste andre. Han har også vært instruktør i økonomikjøring i mange år. Han representerte de «erfarne sjåførene på middagshøyden» i konkurransen.
Den siste utfordreren i konkurransen var Knut Bakken. 77-åringen var 55 år da Ruben Gullerud ble født, og har kjørt lastebil hele livet. Selv om han egentlig har vært pensjonist en årrekke måtte han ta seg fri fra den vanlige sjåførjobben for å bli med i konkurransen.
Ukjent bil
Løypa de tre skulle kjøre var fra Bertel O. Steens anlegg på Hensmoen utenfor Hønefoss, ned til Vikersund og tilbake. Turen tok rundt en time og et kvarter, og veien er tung å kjøre med mange bratte stigninger og skarpe kurver.
Bilen de tre kjørte var en Mercedes-Benz Arocs 2663 tippbil med tandem, med en trippelkjerre på slep.
Totalvekten var 50 tonn på settet. Bilen var også utstyrt med Mercedes-Benz' turboretarderclutch som gir mye mer krefter helt fra bunnen. Den kombinasjonen hadde ingen av de tre finalistene kjørt med tidligere.
Close race
Selv om det var enorme forskjeller i erfaringen og timer ute langs veien var det Ruben Gullerud som trakk det lengste strået. Han og Morten Utengen var like på forbruk og tid, men en hastighetsoverskridelse mer på Morten i utforbakke gjorde at Ruben ble vinneren.
Hensikten med arrangementet er å bedre rekrutteringen og omdømme til lastebilsjåføryrket. Jakten etter de gode lærlingene og fremtidige arbeidstagerne blir stadig tøffere og det trengs flere av dem i tiden som kommer.