Redline Int Thermo holder til på Lierstranda utenfor Drammen.
Redline Int Thermo holder til på Lierstranda utenfor Drammen. (Foto: Google)

 Dømt for 148 grove brudd – anker

Transportselskapet Redline Int Thermo er dømt for 148 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene på bare to måneder. Likevel ankes dommen.

De 148 forholdene stammer fra en periode på bare to måneder i oktober og november 2013, og endte i rettssystemet fordi Redline nektet å godta forelegg fra politiet i Søndre Buskerud på 1.250.000 kroner. I retten la politiet ned påstand om en bot på 1.500.000 kroner pluss saksomkostninger.

Les saken: Må møte i retten

400.000 i bot

Denne uken falt dommen i saken, og Redline ble dømt for 148 direkte overtredelser og har fått et forelegg på 400.000 kroner. I dommen heter det blant annet:

«De forhold som er beskrevet varierer fra rent bagatellmessige forhold, nærmest formalovertredelser, til svær alvorlige brudd på bestemmelsene. Retten peker i særlig grad på de forhold hvor sjåførene har kjørt uten sjåførkort i fartsskriveren og også de tilfelle hvor det legges til grunn at samme sjåfør har kjørt med forskjellige sjåførkort, for å unngå hviletidsbestemmelsene. Det er kjørt en strekning på 16020 km uten sjåførkort i den perioden saken gjelder.»

Til tross for den omfattende dommen, og det faktum at straffen ble en tredel av det opprinnelige forelegget, vil Redline anke dommen, skriver nrk.no.

Daglig leder: - Ikke veldig alvorlige

Daglig leder Fritz Sigurd Ringstad i Redline Int Thermo sier de er uenige i deler av dommen.

– Det er mange av bruddene som ikke er veldig alvorlige, det er mange små overtredelser. Vi har brukt mye penger på å følge loven. For så å bli tatt for bagateller, det gjør at vi anker, sier Ringstad til NRK.

Kjørte nesten 19 timer

I dommen fra tingretten er den lengste samlede kjøretiden som er nevnt på 18 timer og 46 minutter.

Forholdene er mange og varierte. Det er fra grov manipulering av data, kjøring uten sjåførkort, kjøring med annen manns sjåførkort og utallige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Mange av forholdene dreier seg om kjøre- og hviletidsbestemmelsene. De mest alvorlige er brudd på døgnhvilen. Ved et tilfelle hadde en sjåfør en døgnhvil på bare to timer.

I tillegg er det et utall forskjellige andre brudd på hviletiden. Selskapet hadde heller ikke hentet inn digitale data fra mange biler og sjåførkort slik forskriftene krever, noe som var med på å vanskeliggjøre kontrollen.

Forsiden nå