HYTTA: Bildet viser den nye hytta på 25-tonneren, med større plass innvendig og mer glass til glede for føreren.
HYTTA: Bildet viser den nye hytta på 25-tonneren, med større plass innvendig og mer glass til glede for føreren. (Foto: Doosan)

Doosans nye hjullastere

Nå er det oppgradering av hjullasterserien som står på programmet hos Doosan. Det starter med modellen DL420-7 Steg V i 22-25 tonnsklassen.

- Vi er varslet om at de nye hjullasterne kommer, men som alt annet i denne tiden er det blitt forsinkelser. En ting er imidlertid sikkert, den nye serien vil være med på å løfte oss ytterligere i hjullastermarkedet, sier daglig leder Tor Anders Høgaas hos importør Rosendahl Maskin AS.

Den nye maskinen

Den nye serien som starter med modellen DL420-7, har en skuffekapasitet på 4.5 m³, tippelast på 18,7 tonn og en rekkevidde på skuffen på 8,9 meter. Maskinen er bygd for høy kapasitet og oppgis å ha 7% større produktivitet enn forgjengeren.

NYKOMMEREN: Doosans nye designløft har gitt den nye 25-tonneren DL 420-7 et tiltalende utseende, men fremfor alt også økt arbeidskapasitet. Illustrasjon: Doosan

Motoren er Scanias sekssylindrede DC13 Steg V med 257 kW (345 hk) v/1800 o/min. og maks. dreiemoment på 2196 Nm v/1100 o/min. Uten behov for EGR er drivstoffreduksjonen på 5% fra tidligere modell.

Design og hytte

Doosan har lagt mye arbeid i både utvendig design og samtidig skape en større arbeidsplass for føreren i den nye hytta. Alle operasjoner er integrert i armlenet og alle funksjonen gjengis i en 8-tommers skjerm. Setet er Grammer Actimo XXL med mulighet for justering alle veier og i høyden.

Videre er glassarealet i hytta økt med 14% sammenlignet med forgjengeren DL420-5. Bakrutespeilet er økt i størrelse og bevegelighet, og maskinen kan også fås med integrert veiesystem og regulerbart motvekt. Det er montert LED-lys rund baut.

Større og mindre lastere

Den nye Doosan-hjullasterserien vil bli oppgradert både med mindre og større maskiner.

- Vi har solgt mest av den tyngste modellen Doosan DL450 og gleder oss selvfølgelig til også denne kommer i ny versjon. I tillegg er også de minste hjullasterne av meget stor interesse, sier Høgaas.

Forsiden nå