Exit Magnum, velkommen Renault T

Exit Magnum, velkommen Renault T

Helt i slutten av juni ble den aller siste Magnum overlevert til den franske transportøren Robert Chabbert. Den nest siste Magnum går til Berliet Foundation Conservatory for bevaring for ettertiden.

Mange gjorde store øyne da Renault Trucks i 1990 introduserte Renault AE. Førerhuset hadde helt flatt gulv, og den innvendige høyden var 1,87 m høyt. Med fantastisk god plass ble den unike Renault AE, senere Magnum, vurdert som den mest komfortable lastebilen på markedet. Også i Norge har Magnum hatt sine trofaste tilhengere.

Glimt fra Magnum-historien

- I 1991 ble Renault Magnum kåret til "Truck of the Year".

- I 1997 ga et nytt interiør sjåføren enda bedre komfort.

- I 2005 og 2006 kom Renault Magnum med et nytt chassis og nye løsninger for å tilfredsstille Euro 5-kravene.

- I 2008 kom Renault Magnum med større innvendig høyde og ekstra lagringsplass.

- I 2011 lanserte Renault Trucks Magnum i Legend-utførelse, med et begrenset opplag på 99 nummererte biler i de svarte og hvite fargene til stamfaren AE.

- 26. juni 2013 ble den siste Renault Magnum produsert.

En verdig etterfølger

Renault T i høy utførelse - en verdig etterfølger til Renault Magnum.
Renault T i høy utførelse - en verdig etterfølger til Renault Magnum.

Renault Magnum har fått en verdig etterfølger. Den har en mer anonym betegnelse, Renault T. Vi må dessuten legge til i høy utførelse. Da har Renault T akkurat som sin etterfølger helt flatt gulv og ett av de største førerhusene på markedet. T har ett stort fortrinn sammenlignet med Magnum, innsteget. Magnums spesielle innsteg bak forhjulet og dermed bak døren medførte et akrobatisk fotarbeid hvis man startet oppstigningen med feil fot. Og man var nødt til å bruke begge hender til å holde seg fast for å komme opp og ned. Renault T har et normalt innsteg rett under døråpningen og man kommer inn og ut som i enhver annen moderne lastebil i dag.

Renault T leveres både med 11- og 13-liters motorer, men i den høye utførelsen er det kun 13-literen med effektuttak på 440, 480 og 520 hk som gjelder. Renaults lastebiler har alltid hatt gode kjøreegenskaper og bra komfort. Til tross for anonym betegnelse har Renault T, særlig i høy utførelse, potensial til å bli et nytt landeveislokomotiv fra den franske fabrikken.

LES OGSÅ:

 

Forsiden nå