Bjørn Hansen er en ekte familiebedrift. Fra venstre, Håkon Aakre Hansen, Eirik Aakre Hansen, Bjørn Hansen, Mai Helen Aakre Hansen og Bård Aakre Hansen i Bjørn Hansen AS. (Foto: Øyvind Ellingsen / Statens vegvesen)
Paul Gallimore, til høyre, og Bjørn Hansen diskuterer plantegninger til Ryfast-leveransen. (Foto: Øyvind Ellingsen / Statens vegvesen)

Familiebedrift fikk Ryfast-kontrakt

Driftssjef Bård Hansen er glad for kontrakten med Statens vegvesen, men frykter å bli ruinert av bompenger fra prosjektet han selv er med på å bygge.

Ryfast er et kjempeprosjekt som skal knytte Jæren sammen med Ryfylke via den 14,3 kilometer lange Ryfylketunnelen. I prosjektet inngår også Eiganes- og Hundvågtunnelen.

Det er store og ofte internasjonale selskaper som har tunnelkontraktene, nemlig AF, Marti, Implenia og Stangeland. Men prosjektet er også avhengig av mindre entreprenøren som familiebedriften Bjørn Hansen AS, som holder til i Forsand kommune like ved Stavanger.

Leverer betongelementer

Selskapet vant anbudet om å levere betongelementene til miljøkulverten på E39 i Stavanger, melder Statens vegvesen.

15 millioners-kontrakten på levering av elementer til miljøkulverten, som bygges over E39 i forbindelse med Eiganestunnelen, ble vunnet i konkurranse mot flere betongleverandører.

– Vi har spesialisert oss på å produsere elementer til bygg og anlegg, sier driftssjef i Bjørn Hansen AS, Bård Hansen, til vegvesen.no.

Det var Bårds far Bjørn Hansen som startet bedriften i 1979 som enkeltmannsforetak. I 2001 hadde bedriften sju ansatte, men har nå vokst til 65 medarbeidere og er blitt hjørnesteinsbedriften i Forsand.

– Jeg er altmuligmann, sier Bård Hansen. Han har også med kona, Mai Helen, og sønnene Håkon og Eirik i driften av betongfabrikken, som har en årlig omsetning på cirka 120 millioner kroner.

Frykter bomkostnader

Med en 10.000 kvadratmeter stor fabrikk mellom Høgsfjorden og Lysefjorden ligger selskapet idyllisk til, men som utkantbedrift har selskapet utfordringer med tanke på fraktkostnader. Ironisk nok frykter Bård Hansen økte utgifter som følge av prosjektet firmaet nå er med på å realisere.

- Vi frakter det meste på trailere, og derfor er vi nervøse for hva det vil koste i bompenger å kjøre gjennom Ryfast. Vi håper bompengene vil være det samme som det vi betaler i fergeutgifter. Ellers kan Ryfast fort bli et fordyrende ledd, sier Bård Hansen.

Akkurat betongelementene til miljøkulverten i Ryfast-prosjektet skal fraktes med båt, og deretter med trailere til Motorveien/E39 i Stavanger. Det er store dimensjoner på spennbetongelementene. Hvert betongelement er 29 meter langt og veier 27 tonn. Totalt skal bedriften levere 4000 meter med betongbjelker, samt 800 tonn betong-dekker mellom dragerne.

– Vi vant anbudet i hard konkurranse med andre betongbedrifter. Dette viser at vi med spesialiseringen av elementer til bygg og anlegg har gjort noe riktig. Vi håper selvsagt at vi blir valgt som leverandør til flere av landets mange vegprosjekter, sier Bjørn Hansen.

Forsiden nå