Bak fra venstre: Per Arne Bergem, Eirik Garberg, Pål Garberg og Taale Stensbye (Fellesprosjektet E6-Dovrebanen). Edvard Skjervum (blå skjorte). Arne Bøhmer (i svart nærmest kameraet).
Bak fra venstre: Per Arne Bergem, Eirik Garberg, Pål Garberg og Taale Stensbye (Fellesprosjektet E6-Dovrebanen). Edvard Skjervum (blå skjorte). Arne Bøhmer (i svart nærmest kameraet).

Fellesprosjekt-lederen møtte Alpine-entreprenørene

EIDSVOLL (AT.no): - Det blir bittert når konkursboet etter Alpine Bau eventuelt finner ut at de skal ha 20-30 mill. fra Fellesprosjektet som vi underentreprenører skulle hatt, sa avdelingsleder Edvard Skjervum i Feiring Bruk på et møte i dag, onsdag 26. juni.

Det er nemlig slik at dersom boet finner ut at de har penger til gode for jobber de norske underentreprenørene har gjort på Alpines parsell på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, går pengene til boet. Og så er det bare å stille seg i køen med tusenvis av europeiske kreditorer for de norske bedriftene som har fra ca. 650.000 til ca. 4.000.000 kroner utestående fra østerrikerne.

- Jeg føler med dere. Men jeg kan ikke betale pengene til dere, siden vi hadde kontrakt med Alpine Bau - ikke dere, sa prosjektleder Taale Stensbye i Fellesprosjektet på møtet med entreprenørene på en av Nebbenes-kroene ved E6 i Eidsvoll i dag.

- Vi mener vi har betalt det som er utført, sa Stensbye videre.

Imidlertid sitter Fellesprosjektet på en bankgaranti på 160 mill. kroner fra Alpine.

Hjelp fra Veidekke og Hæhre

Det er ca. to tredel igjen av arbeidet på Alpines parsell nord for Minnesund i Akershus. Denne vil bli lyst ut internasjonalt.

- Jeg regner med at vi har en ny entreprenør på plass før jul, sa Stensbye.

I mellomtiden har Fellesprosjektet bedt Hæhre Entreprenør og JV Veidekke Hochtief, som har kontraktene på de to andre parsellene, om hjelp til å utføre arbeid på den sørligste parsellen inntil videre. Det foregår på den måten at Fellesprosjektet har sendt ut en bestilling på hva som må gjøres til de to entreprenør-selskapene. Så konkurrerer de om flere forskjellige deloppdrag i bestillingen.

- Vi har opplyst til Hæhre og JV Veidekke Hochtief at vi gjerne ser at de kontakter dere som har vært underentreprenører hos Alpine for det videre arbeidet. Men vi kan ikke pålegge dem å kontakte dere, sa Stensbye til de sju fremmøtte representantene for Alpines underentreprenører ved Minnesund.

Kreditorer

På møtet i dag delte Edvard Skjervum i Feiring Bruk ut en liste (ufullstendig) over norske entreprenør-kreditorer. Den så slik ut (utestående kroner i parentes på de som har opplyst dette):
AS Feiring Bruk (ca. 2,5 mill).
Kjell Foss AS.
Arne Bøhmer AS (ca. 2 mill.).
Tigre Auto AS (ca. 4 mill.).
Sigurd Furulund Maskin AS
Bergems Graveservice AS (ca. 2,5 mill.).
Håkanes Maskin AS
Betong Øst AS (ca. 1,9 mill.).
Ølen Betong AS (ca. 650.000).

Kritiske til bakgrunnssjekken av Alpine

De fremmøtte entreprenørene var kritiske til at Statens vegvesen og Jernbaneverket godkjente økonomien i Alpine Bau våren 2012 før kontrakten på parsell FP1 ble inngått med selskapet.

- Da vi sjekket betalingshistorikken til Alpine Bau på nettet i juni 2012, var den helt råtten, sa en av entreprenørene til AT.no etter møtet.

- De hadde positiv egenkapital da dette ble sjekket før kontraktinngåelsen. Bankgarantier og omsetning var også i orden. Da kunne ikke vi nekte Alpine Bau kontrakt. Det ville blitt diskriminering av en utenlandsk entreprenør, sa Stensbye på møtet.

Forsiden nå