Tunnelsystemet som skal bygget ved Kvitsøy på E39 Rogfast.
Tunnelsystemet som skal bygget ved Kvitsøy på E39 Rogfast. (Illustrasjon: Norconsult/ Statens vegvesen)

Fem interessert i den største Rogfast-kontrakten

Tre norske og to utenlandske entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert.

Kvitsøy-kontrakten er den største på E39 Rogfast, og den mest teknisk utfordrende av de tre store tunnelkontraktene når verdas lengste og dypeste tunnel skal bygges. Kontraktsverdien er på 3-3,5 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.

- Vi er fornøyde med at fem entreprenører ønsker å bli med videre. I første omgang skal vi vurdere hvem av entreprenørene som er kvalifisert for oppdraget, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Nå starter jobben med å velge ut minst tre som i første omgang skal gi tilbud.

- Anskaffelsen er en prekvalifisering med forhandlinger. Denne prosessen vil foregå i første halvdel av 2019, sier Espedal.

De fem som ønsker å bli prekvalifisert: 

  • Implenia AS og Stangeland Maskin AS
  • Marti Tunnel AG
  • PNC Norge AS
  • Salini Impregilo S.p.A.
  • Skanska Norge AS

Forsiden nå