Fikk sparken etter 13 år

Sjåfører sparkes etter oppdragsgivers misnøye.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

En sjåfør som arbeidet for det samme transportselskapet i Sverige i 13 år mister jobben etter at en storkunde klagde og ikke vil ha noe med den aktuelle sjåføren å gjøre lengre. Tidligere i høst fikk en annen sjåfør sparken etter at Skånemeierier stengte ham ute fra sitt anlegg i Malmö.

I mellomtiden har en tredje sjåfør fått en liknende skjebne. Å bli oppsagt på grunn av en oppdragsgivers misnøye er et voksende problem, skriver det svenske fagtidsskriftet Transportarbetaren.

Ifølge artikkelen er årsaken en stadig vanligere struktur av entreprenører, underentreprenører og bemanningsselskap. Sjåførene er mange ganger ansatt av noen annen enn den som har arbeid som skal utføres.

- Ikke vår ansatt

I saken med sjåføren som har kjørt i 13 år for samme transportbedrift, kjørte han en dag distribusjon for DHL i Sverige da han en dag ble truet og verbalt angrepet av en en sint kunde. Kort tid etter dette fikk han beskjed av sin arbeidsgiver at DHL ikke ønsker ham.

Transportøren trodde likevel det skulle la seg ordne, men det gjorde det ikke ifølge artikkelen. Da det ikke fantes noe annet sjåføren kunne gjøre innen transportselskapet, ble han sagt opp på grunn av mangel på oppdrag.

Verken transportbedriften, Trångsunds åkeri, eller DHL vil si noe om saken til Transportarbetaren. DHL vil heller ikke snakke om den bestemte saken da svenske Trailer.se tar kontakt.

- Dette handler ikke om en sjåfør som er ansatt hos oss, men av en av våre kunder. Vi diskuterer ikke enkelttilfeller eller annet som berører våre kunder, sier Jessica Ölvestad på DHLs kommunikasjonsavdeling.

- Ingen forhandlingsmulighet

Ingen av de tre sjåførene Transport skriver om har kunnet forhandle om oppsigelsen med det selskapet som har hatt synspunkter på deres oppførsel.

Fagforeningene har heller ikke kunnet hjelpe, siden sjåførenes arbeidsgivere ikke har hatt arbeidsoppgaver å gi dem etter at de mistet kjøringen de opprinnelig hadde.

- Jeg forsøkte å få DHLs ledere til å ta tilbake utestengelsen. Men de forandret ikke mening - og vi har ingen mulighet til å forhandle med dem, sier Kurt Lundberg, ombudsmann i Svenska Transportarbetareförbundets Stockholm-avdeling.

Dan Holke, sjefsjurist i forbundet, har tidligere konstatert at slike situasjoner er juridisk vanskelige.

Les mer om siste nytt innen transport langs vei i Sverige på .

Powered by Labrador CMS