FØRSTE: NCC i Oslo er første entreprenør som har tatt i bruk tippbil på flytende biogass.

Først med tippbil på gass

OSLO: NCC er den første norske entreprenøren som har tatt i bruk tippbil med flytende biogass som drivstoff.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Bilen som NCC har tatt i bruk i Oslo, er en av de aller første lastebilene i Norge som er bygd opp med vanlig tippkasse. Nettopp denne Volvo FH460-en var demobil på Volvos testsenter i Göteborg for den ble tatt til Norge.

For NCC er beslutningen om å ta i bruk en tippbil på gass et strategisk valg. De har som selskap sterkt fokus på å drive sin virksomhet med så lave utslipp som mulig. Derfor tok entreprenøren for eksempel i bruk elektriske varebiler høsten 2018, og har flere elektriske maskiner på trappene.

Utslipp

MER PLASS: Snorre Storeng har hatt større utfordringer med overgangen fra tridem til lang tandem bil enn bytte av drivstoff.

Klimapåvirkning og utslipp blir stadig mer vektlagt i anbudene. Spesielt Oslo kommune har stilt strenge utslippskrav i sine kontrakter. Derfor er det viktig å kunne tilby kundene biler og maskiner med lavest mulig utslipp. Ved å bruke biogass i stedet for fossil diesel reduseres CO₂-utslippet med opp til 100 prosent.

Lastebilen NCC har tatt i bruk, er en Volvo FH med den største 13 liters motoren på gass. 460 hestekrefter holder for den kjøringen NCC har på bilen ettersom den stort sett bare går i Oslo-området uten henger.

- Vi hadde en Scania 3-akslet krokbil med gassmotor som daværende Østfold fylkeskommune stilte til disposisjon for NCC på prøve i fjor høst. Det fungerte bra til vår bruk og dermed ville vi også prøve en ren tippbil, sier område-sjef i NCC Oslo, Svein Nilsplass.

Testet

LITEN FORSKJELL: Snorre Storeng har kjørt den nye Volvo-gassbilen siden NCC tok den i bruk for å prøve ut biogass som drivstoff.

Da Volvo i Oslo fikk den første tippbilen som er bygget med gassmotor, ville NCC teste om den fungerte like bra som krokbilen.

Derfor hadde de bilen på prøve en god periode slik at de fikk forsikret seg om at gassbilen fungerte like bra som en dieselbil for deres bruk.

NCC vil i hovedsak bruke den nye lastebilen på jobber innen VA og infrastruktur i Oslo. I tillegg kan den være aktuell å bruke på veibyggingsjobber.

Liten forskjell

- Jeg kjører med singel bil, og merker egentlig ikke noen forskjell fra å kjøre dieselbil, sier Sondre Storeng (42) som har kjørt bilen siden de først fikk den på prøve.

NCCs Oslo-avdeling har to egne lastebiler de bruker på sine prosjekter. Tidligere har begge bilene vært tridemer, mens den nye Volvoen er en tandembil som ikke er utstyrt med Volvos tandemløft.

ANNEN TANK: Foruten akselavstanden, er den runde gasstanken eneste forskjell å se med det blotte øye.

Bilen er bygget etter svenske standarder, og derfor er akselavstanden litt lenger enn hva man er vant med på norske tandembiler. På denne bilen er akselavstanden 4,60 meter, mens det er mulig å bygge tippbiler for det norske marked med akselavstand på 3,70 eller 3,90 meter. Forskjellen i akselavstand har vært en større tilvenning enn det nye drivstoffet.

Fyller litt oftere

NCC-bilen bruker flytende biogass som drivstoff. Den eneste fyllestasjonen i Oslo-området for dette drivstoffet ligger på Furuset, og det ligger i løypa der Storeng kjører de fleste av turene. Den eneste forskjell fra dieselbilen er at han ikke kjører tanken lavere enn til kvart nivå, og derfor må fylle litt oftere.

Utfordringen for en del lastebileiere som ønsker å kjøre på flytende biogass, er det beskjedne nettverket av fyllestasjoner enn så lenge. Så lenge all kjøringen for bilen er i Oslo-området, og Oslos eneste fyllestasjon for flytende biogass ligger på samme side av byen som NCC har sin base, er ikke det noen utfordring.

NCCs avdeling i Oslo har stor grad av innleie både på lastebiler og maskiner. Også for underentreprenørene blir klimaavtrykket på maskinparken som skal brukes stadig viktigere.

Venter på elektrisk

NCCs område Oslo har også to elektriske tippbiler i bestilling.

De to Volvo-ene er planlagt levert rett før jul 2020, og håpet er at de skal tas i bruk på nyåret.

Powered by Labrador CMS