Første norske «steel pipe umbrella»-tunnel
For første gang skal den såkalte rørparaply-metoden brukes i Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Stortinget vedtok før helgen byggingen av Jobergtunnelen på RV13 i Granvin. Tunnelen skal bli nesten to kilometer lang. I forlengelsen skal det bygges en løsmassetunnel med «steel pipe umbrella» eller rørparaply-metoden. Det er første gang metoden brukes i Norge.
Prosjektet ligger på rikvei 13 mellom Voss og den nye Hardangerbrua, og i forlengelsen av Tunsbergtunnelen som ble åpnet i 2011. Tunsbergtunnelen erstattet den krokete nedstigningen mot Granvinvatnet fra Voss.
Fjerner flaskehals
Med byggingen av Jobergtunnelen vil den siste store gjenværende flaskehalsene på riksvei 13 mellom Voss og Hardanger bli borte. Jobergtunnelen vil bli en to kilometer lang tunnel bak tettstedet Vassenden i enden av Granvinsvatnet.
Sammen med Jobergstunnelen skal det bygges en 90 meter lang løsmassetunnel på Holven. Steel pipe umbrella-metoden er brukt tidligere i utlandet, men aldri tidligere i Norge. Særlig i mellom-Europa har den vært mye brukt.
Enkelt fortalt presses stålrør tett sammen inn rundt tunnelprofilen. Dermed blir stålrørene liggende som en skjerm inne i tunnelen. Hver enhet blir 12 meter lang og rørene blir fylt med betong nå etter de er ferdig montert.
Verd å prøve
Deretter starter utgravingen av massene under profilene. Etter hvert som massene graves ut vil det bli montert tverrgående stålprofiler for hver meter. I etterkant når alle massene er fjernet vil tunnel bli støpt.
- Det er en metode som verd å ha prøvd. Vi tror det kan bli den mest utfordrende delen av hele prosjektet. Samtidig venter vi at det vil bli stor interesse rundt dette, sier Lars Magnar Røneid som er prosjektleder i Statens Vegvesen til Avisa Hordaland.
Hensikten med å bruke metoden er å skjeme en vernet edelløvskog i området. Med en tradisjonell betongtunnel i åpen grop måtte det blitt fjernet 200.000 m3 løsmasser. Da ville en kommet svært nære verneområdet også.
Sammen med de to tunnelene er det to strekninger ute i dagen som er med. 750 meter av riksveg 13 skal utbedres sammen med 350 meter av fylkesvei 572.
Anbudsfrist i juni
Prosjektet er nå ute på pris med anbudsfrist 2.juni. Håpet er å komme i gang i august og med ferdigstillelse i juni 2017. Prosjektet vil fjerne både en trafikal flaskehals og en rasutsatt strekning.
Samlet prislapp blir 400 millioner kroner. Prosjektet er en del av Vossopakko og skal delvis finansieres med bompenger.
Trafikken i området har vært stigende de siste årene. Etter at Hardangerbrua åpnet høsten 2012 passerer det 80 flere kjøretøy over Hardangerfjorden enn da ferjene trafikkerte over.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?