God bilutnyttelse hos Hallingdal Betong: Actros 8x6 trommelbil med «Kongsberg-gearing» og vinterlig bi-yrke som brøytebil.
God bilutnyttelse hos Hallingdal Betong: Actros 8x6 trommelbil med «Kongsberg-gearing» og vinterlig bi-yrke som brøytebil. (Foto: Bilde fra A&T nr. 3, 2004)

Fra arkivet: Betongbil med plog

Hallingdal Betongs brøytebil med betongtrommel ble omtalt i Anlegg&Transport nummer 3, 2004. Her er den på nett til glede for nye lesere.

Hos Hallingdal Betong på Torpo oppleves også sesongsvingninger. Det støpes mindre om vinteren. Derfor har «gutta» satt plogfeste på en 8x6 betongbil og bruker den i brøyting.

Det er første gangen vi har sett brøytebil med stor betongtrommel. Til brøytebil å være er den lang selvfølgelig og passer kanskje ikke så godt på de smaleste og mest svingete bygdeveiene.

På normal riksvei derimot burde den ikke ha noe problem med lengden.

Tyngde og to foraksler er bra mot sidekrefter. Uansett, å bruke en trommelbil i brøyting syns vi er en utmerket måte å utnytte bilen på i vinterhalvåret.

Idéutklekker og daglig leder av Hallingdal Betong, Sigurd Tveito (t.h.) og sjåfør Egil Alfsen, litt skuffet over HGS. Foto: Bilde fra A&T nr. 3,2004

«Kongsberg-gearing»

Det hydrauliske gearskiftet fra Kongsberg Automotive, HGS, tenkt som standard-gearing for Mercedes-Benz anleggsbiler i Tyskland, er ikke blitt markedsført i Norge. Derfor var det en overraskelse at «trommel-brøyteren» hadde HGS-systemet.

Systemet ble bestilt etter ønske fra en annen sjåfør enn Egil Alfsen som kjører bilen nå. Han virket ikke overbegeistret og ville heller hatt EPS. Han syns bilen var tung å geare, og var vanskelig å få i revers.

Vi har prøvd systemet på tyske biler, og reagerte ikke på at det var tungt, heller det motsatte. Vi prøvde det litt nå. Først gikk det tungt, så lett. Det kan skyldes en uregelmessighet, og Bertel O. Steens Hønefoss-selger Tolpinrud varslet at bilen skulle undersøkes.

Forsiden nå