Illustrasjonsbilde fra YIT.
Illustrasjonsbilde fra YIT.

Freser og legger asfalt på 59 km vei

En av de 15 kontraktene YIT Norge vant for Statens vegvesen i 2019 ligger i det nordøstre hjørnet av Trøndelag, i kommunene Lierne og Røyrvik. Veiene ligger så langt øst at de penser innom svenskegrensen.

Kontraktstildelingen ikke bare ble gjort på grunnlag av pris - miljø ble også tillagt betydelig vekt. I denne kontrakten innebærer det at entreprenøren blir premiert for lavt CO2-utslipp ved utførelsen av kontrakten.

EDP (Environmental Product Declaration) ble brukt til å beregne CO2-utslippene. YIT bruker gass som energikilde på asfaltverket og lastebilene som transporter asfalten oppfyller Euro 6-kravene.

Selv om YIT ikke vant kontrakten bare på grunn av pris, hadde selskapet også den laveste prisen med en tilbudsum på 44,4 mill. kroner.

48.000 tonn asfalt

Totalt skal det legges 48.000 tonn med asfalt fordelt på 59 km vei. Jobben innebærer både fresing, oppretting og legging av nytt slitelag.

Verket YIT benytter på denne kontrakten, er et mobilt verk som de siste årene har produsert asfalt i Sirdal. Bitumen fraktes med vogntog fra Bodø og i gjennomsnitt er 2,5 vogntog innom og leverer bitumen på dagene med produksjon.

Prosjektleder for kontrakten er Lill Karin Grønlund.

- Arbeidene i Lierne startet opp i uke 20 og leggingen skal etter planen være ferdig 1. oktober. Produksjon og legging gjennomføres av to lag i en toskifts-ordning. Det ene laget er fra Karmøy og det andre er fra Finnmark, ispedd forsterkninger fra Tromsø. Til tross for at et par dager har regnet bort og noen stopp på verket, er vi på skjema i forhold til fremdrift. Det skyldes våre dyktige ansatte, sier hun.

Alle er fornøyde

Karmøy-laget består av bas Kåre Kvianes, Rasmus Riis, Kai Stange, Ingmar Schultze og Jan Inge Matsson, med fartstid i selskapet på mellom 10 og 25 år.

 - YITs ansatte bor på Limingen Gjestegård, som ligger 35 km unna verket. Vi har det veldig bra på Limingen med god mat og forpleining. Vi har i det hele tatt ingen ting å klage på, sier Kåre Kvianes.

Også Statens vegvesen er fornøyd med tingenes tilstand, ifølge YIT:

- Vi har etablert et veldig godt forhold til byggherren og på byggemøtene har det ikke vært annet enn skryt å få, sier Lill Karin Grønlund.

Mange bjørner

Asfaltleggingen pågår i et tynt befolket område. ÅDT(årsdøgntrafikk)-en er på en del av strekningene nede på 70.

Det bor få mennesker i området, men dette er den delen av landet med størst forekomst av bjørn.

Så i tillegg til å asfaltere, må asfaltlagene være oppmerksomme på terrenget rundt veiene.

Forsiden nå