Autonor-sjef Kai V. Abrahamsen i det nye verkstedet til DAF på Råde.
Autonor-sjef Kai V. Abrahamsen i det nye verkstedet til DAF på Råde.

Høyt oppe i nye lokaler

DAF Norge ligger ikke på latsiden. Denne uken åpner det splitter nye hovedkvarteret i Råde. Nå skal det satses i Norge.

Det nye hovedkvarteret til DAF/Autonor ligger tett ved E6 i Østfold. På denne modellen vises det aktuelle bygget nederst til venstre mot motorveien.
Det nye hovedkvarteret til DAF/Autonor ligger tett ved E6 i Østfold. På denne modellen vises det aktuelle bygget nederst til venstre mot motorveien.

Til sammen 75 millioner kroner er investert i det nye bygget som ligger tett ved E6 på Råde i Østfold. Hoveddelen av investeringen er det Fabritius Eiendom som står bak, resten er tilpasninger finansiert av leietager DAF Norge som har inngått kontrakt for 15 år.

- Med dette bygget er vi meget godt rigget for å vokse innenfor flere områder, sier administrerende direktør Kai V. Abrahamsen i Autonor AS.

Og for å ta det med en gang: DAF Norge AS har i forbindelse med årsskiftet endret selskapsstruktur. Morselskapet heter nå Autonor AS, og under dette ligger den heleide datterselskapene DAF Norge AS, SsangYong AS og Autonor Import AS (Chevrolet).

500 meter unna

Det nye hovedkvarteret ligger bare 500 meter unna det gamle, men representerer likevel en helt annen verden:

- Spesielt på delesiden var vi helt avhengig av å gjøre noe nytt. Det forrige lageret var spredd på to bygninger, og begge to var for små! smiler Abrahamsen.

I det nye hovedkvarteret er delelageret på 1500 m2, og i tillegg kommer fire nye vareheiser som til sammen utgjør 800 m2. Til sammen er det hele 10.000 forskjellige artikler i hyllene, vareheisen og på pallene hos DAF.

- Teller du dem, er det nærmere 95.000 deler, sier Abrahamsen.

Direktøren regner med en deleomsetning på ca. 115 millioner korner i år. Det er en økning på over 10% sammenlignet med 2012.

Egen «smie»

Delelageret utgjør den ene fløyen på det til sammen 5400 m2 store bygget. Ved siden av finner man utstillingshallen, og i den andre fløyen er verkstedet hvor det er investert mye fra Autonor sin side: Her er tre prefabrikerte, 26 meter lange smøre- og reparasjonsgraver, eget løp for EU-kontroll av lastebiler og vogntog, traverskran på 4 tonn og egen «smie» for håndtering av tungt utstyr. Personbilverkstedet har egne lokaler i samme bygg.

- Vi er nå så godt utstyrt på verkstedsiden, at vi vil vurdere å utføre reparasjoner også på andre lastebiler enn våre «egne», sier Abrahamsen.

Lastebilverkstedet hos Autonor har en kapasitet over to skift på 25 mekanikere.

125 lastebiler

DAF Norge solgte i 2012 125 lastebiler. Målet er naturligvis å gjøre det bedre i år.

- Vi har i dag ni selgere over hele Norge, og vi vil ansette flere, sier Abrahamsen.

Dette året kommer også nye XF (Euro 6) som første gang ble vist under IAA i Hannover.

LES OGSÅ:Vi har prøvekjørt DAF XF

I tillegg til satsningen på DAF, skal Autonor gjøre et skikkelig fremstøt med Chevrolet:

Innen april skal antallet forhandlere økes fra 14 til 30, sier Abrahamsen.

Forsiden nå