Huddig med drift på jernbanehjulene

Nå lanserer Huddig en ny versjon av Huddig 1260D Rail med hydraulisk drevne jernbanehjul.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det innbærer at maskinen kan kjøres på jernbanestrekninger der det ikke er tillatt å kjøre på gummihjulene. Det er også en fordel at maskinen kan kjøres raskere og mer stabilt.

I Huddigs løsning driver en hydraulikkmotor de to bakre jernbanehjulene via en differensialsperret aksel. Dette minsker risikoen for slitasje og varmeutvikling ved kjøring i høyere hastigheter som kan oppstå når flere hydraulikkmotorer skal jobbe synkront, ifølge Huddig. Driften kobles om mellom gummihjul og jernbanehjul når jernbanehjulene senkes og heves.

Konstruksjonen er bygget for å klare drift og innbremsinger i opp til 40 km/t. Den drivende akselen er utstyrt med separate system for kjøre- og parkeringsbrems. Det går å begrense hastigheten, men for å framtidssikre konstruksjonen har Huddig valgt å bygge for raskere transporter.

- Med drivende jernbanehjul får våre kunder en robust premiumløsning som holder høy kvalitet og ytelse. Vår solide konstruksjon gjør at vi kjenner oss trygge på å eksportere maskinen også til markeder der vi ikke har samme mulighet til å være på ettermarkedet, sier Bertil Gyllner, konstruksjonssjef på Huddig AB.

Huddig 1260D Rail finnes både med drift og uten drift på banehjulene. Tidligere leverte 1260D Rail-maskiner kan få drift på hjulene ettermontert.

Powered by Labrador CMS