Den belgiske fårehunden, Asti, og hundefører Andreas Nilsen, arbeidet seg raskt og effektivt gjennom området som skulle undersøkes ved E16 i Valdres.
Den belgiske fårehunden, Asti, og hundefører Andreas Nilsen, arbeidet seg raskt og effektivt gjennom området som skulle undersøkes ved E16 i Valdres. (Foto: Per Kollstad, Statens vegvesen)

Hunder gir tryggere veiarbeid

Hunder finner gammelt sprengstoff 1,5 meter under overflaten på veiprosjekter.

Fire hundeførere og tre søkshunder har vært på jobb for Statens vegvesen E16 Bagn- Bjørgo i Oppland. Innsatsen er et resultat av et samarbeid mellom Vegvesenet og Forsvarets forskningsinstitutt.

Fra Klosbøle til Bjørgo, vil ny E16 følge gammel E16 på deler av strekningen. Det ble sprengt bort en del berg da europaveien ble bygget på midten av 1970-tallet. Med nye krav til frostsikring må det fjernes mer berg for å komme dypt nok ned når den nye veien skal bygges.

Ved sprengningsarbeid i veiprosjekter skjer det at noe av dynamitten ikke detonerer, og blir liggende igjen inni sprengningsmassene. Under senere anleggsarbeid er det derfor en risiko for å treffe på gammelt sprengstoff.

- Udetonert sprengstoff ligger trygt så lenge det ikke blir påvirket av blant annet anleggsarbeid som pigging, graving og rensk, sier prosjektleder Anne Brit Moen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland.

Skanska varslet

Entreprenøren Skanska varslet Statens vegvesen etter at det ble funnet gammelt sprengstoff og gamle borehull i anleggsområdet 23. mai 2017. Det førte til at Vegvesenet stanset arbeidet på en kortere strekning og blant annet tilkalte hjelp fra søkshundene.

En uke senere saumfarte søkshundene anleggsområdet i løpet av noen timer. To strekninger på ca. 150 meter ble undersøkt. Det skal også være aktuelt å bruke dem mer.

- Hundene markerte for til sammen seks funn, sier Moen.

Vegvesenet har egne rutiner for hvordan de skal avdekke områder der det kan være gammelt sprengstoff, og hvordan det skal fjernes og destrueres. Bruk av søkshunder er noe Statens vegvesen, Prosjektet Vestoppland gjør i tillegg.

- Vi er nok særlig årvåkne etter det tragiske dødsfallet ved Klosbøle i februar 2016, sier prosjektlederen.

Samarbeidet mellom Statens vegvesen og FFI er et pilotprosjekt.  FFI har en egen avtale med Forsvaret om bruk av søkshunder i forbindelse med veiarbeid. Det var før det landsomfattende arbeidet med å rehabilitere tunneler at avtalen ble inngått, sommeren 2016. I tillegg har fem veiprosjekter i Vegvesenet brukt søkshundene det siste året.

Frimerke og fotballbane

Rådgiver Vegar Falsten ved Forsvarets forskningsinstitutt, var en av tre hundeførere som deltok i søket i Valdres. Hundeførerne brukte spesialtrente belgiske fårehunder som leter etter eksplosiver under bakken. Andre søkshunder er trent til å finne sprengstoff over bakken.

- Hvis du sammenligner lukteegenskapene til et menneske og en hund, har vi en luktesans på størrelse av et frimerke, mens luktesansen hundens er like stor som en fotballbane. Konkret kan søkshundene oppdage sprengstoff inntil halvannen meter nede i bakken. Dette avhenger av forholdene på stedet og andre faktorer, sier Falsten.

Han mener avtalen med Statens vegvesen er nyttig både for Forsvaret og vegvesenet.

- Samarbeidet gir hundene god trening i å søke etter eksplosiver, samtidig som det øker tryggheten for veiarbeiderne, sier han.

Forsiden nå