Trafikken på Vestfoldbanen blir ikke berørt av uhellet som skjedde inne på anleggsområdet til Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. Bane Nor og Infranord har satt i gang tiltak for å utbedre skaden på sporet umiddelbart.
Trafikken på Vestfoldbanen blir ikke berørt av uhellet som skjedde inne på anleggsområdet til Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. Bane Nor og Infranord har satt i gang tiltak for å utbedre skaden på sporet umiddelbart. (Foto: Oddvar Svendsen, Infranord Norge AS)

Jernbanebygging: Knuste 26.500 nylagte sviller

Det gikk ikke helt på skinner på jernbaneprosjektet Farriseidet-Porsgrunn natt til mandag 11. september.

Et svilletog med elleve vogner, der de bakerste var fullastet med sviller, skulle bakkes (rygges) fra Vallermyrene mot Larvik. En bolt og en fjær i akselen på en av de tomme vognene midt i togsettet brakk, og vognen hoppet av sporet. Vognen ble slept med resten av svilletoget helt til lokføreren oppdaget at svilletoget begynte å bremse. Da hadde svilletoget kommet frem til Hallevannetbrua. Dette opplyser Bane Nor på prosjektets nettside.

- Vognen var godkjent for bruk så sent som i april i år, og alle papirene er i orden, opplyser prosjektleder Oddvar Svendsen i Infranord, som utfører svilleleggingen for Bane Nor til Aftenposten.

Nylagte sviller på en strekning på 16 km ble ødelagte.

Overfor Aftenposten ønsker ikke Infranord å anslå hva reparasjonene vil koste. Men de oppgir prisen for én betongsville til 680 kr, og avisen konkluderer med at prisen for 26.500 sviller blir dermed over 18 millioner kroner.

Forsiden nå