Første Kobelco 5-tonner kom til Beck Maskin for noen dager siden, og er klargjort med ny skuff.
Første Kobelco 5-tonner kom til Beck Maskin for noen dager siden, og er klargjort med ny skuff.

Kobelcos nye 5,5-tonner i Norge

Det har vært knyttet stor spenning til Kobelcos varslede 5-tonns beltegraver. Nå er de første maskinene på plass i Europa.

Kobelco SK55SRX-6 representerer, ifølge produsenten, et helt nytt konsept for selskapets nye generasjon minigravere. 5-tonneren er først ute med Kobelcos integrerte støy- og støvkontrollsystem INDR (integrated Noise and dust reduction).

Kort beskrevet står INDR for en vesentlig reduksjon av støy og støv, noe som medfører at serviceintervallene kan forlenges.

Førerhus som på 8-tonnere

SK55SRX har fått større førerhus med stor døråpning. Faktisk han maskinen større førerhytte enn mange 8-tonnere.

Sikten er vesentlig forbedret med store vindusflater som gir godt utsyn.

Yanmar motor og lavt diselforbruk

Det viktigste i en tid med sterk fokusering på drivstoffeffektivitet, er Kobelcos opplysning om at Yanmar-motoren (28,3 kW/131 Nm) gir 5-tonneren 23% lavere dieselforbruk enn forgjengeren. Den er utstyrt med spareinnstillingen (S-mode).

Maskinen har god rekkevidde og er samtidig meget stabil. Den tar hele 1,5 tonn i skuffen på 3 meter ut fra sentrum, uten å ha det nyutviklede skjæret i bakken. Under sving er overhenget kun 190 mm.

Utsnitt av interiøret i den nye, brede førerhytta hvor plastbeskyttelsen ennå ikke er fjernet.
Utsnitt av interiøret i den nye, brede førerhytta hvor plastbeskyttelsen ennå ikke er fjernet.

Andre forbedringer

Kobelco fremhever et forbedret hydraulikksystem, både med hensyn til følsomhet, styrke og hurtighet.

Maskinen er også utstyrt med auto-nedgiring på beltene. Videre har den tomgangs-automatikk, A/C og to doble proporsjonaluttak for redskap som standard.

Den første i Norge

Den første maskinen kom til Beck Maskin AS 14. juli og flere kommer i august. Entrack Maskin venter sine første 5-tonnerne i august.

 

 

Forsiden nå