MINDRE: Faisel Butt valgte lavere og smalere chassis da han skulle bytte kranbilene sine. Nå har han to Volvo FE som går på kjøring for to forskjellige rørgrossister.
MINDRE: Faisel Butt valgte lavere og smalere chassis da han skulle bytte kranbilene sine. Nå har han to Volvo FE som går på kjøring for to forskjellige rørgrossister. (Foto: Espen Braata)

Kranbiler for kundenes behov

OSLO: Da Faisel Butt (44) i Total Transport skulle bytte selskapets to kranbiler, spurte han kundene om råd.

Butt har to kranbiler som går på distribusjonskjøring for to forskjellige rørgrossister gjennom Transportformidlingen i Oslo. Firmaet Total Transport AS startet han i 2007, og totalt har han fire skapbiler i tillegg til de to kranbilene.

FORNØYDE: Både sjåfør Anti Soulaniakou og Faisel Butt er fornøyde med smalere og lavere bil. Foto: Espen Braata

Da han skulle bytte begge kranbilene, brukte han mye tid på å vurdere hva slags utstyr han skulle ha. Begge de to rørgrossistene var opptatt av ikke å ha for store biler. Samtidig er ikke prisene for transportene så høye at det kan fråtses i utstyr. Butt er opptatt av at betalingen er den samme uansett hvor dyr bil han kjører med.

Dårlig betalt

- Det meste av transport er for dårlig betalt i forhold til investeringen i utstyr. Derfor er kontroll på kostnadene viktig, sier Faisel Butt.

Han skulle bytte begge kranbilene samtidig. Tidligere hadde han én MAN og én Volvo FM, og denne gangen gikk han for den ett hakk mindre Volvo FE. Det sparte ham for en god del penger.

Forskjellige

Begge bilene har sovehytte og 350 hestekrefters motor. Den ene er 2-akslet med 16 tonnmeters kran og løftelem bak. Denne bilen er det 15 palleplasser på.

Den andre bilen er 3-akslet med styrbar sisteaksling. På denne er planet nesten 7 meter langt, og det er 18 palleplasser. Kranen på 28 tonnmeter har 17,1 meters rekkevidde.

Bilene er bygd opp hos MCE i Utne, og det er HMF-kran på begge. Den minste er en 1620, mens den store heter 2820. Kranstørrelsen og rekkevidden på disse er tilsvarende de som satt på de gamle bilene. Den største av kranene har en rekkevidde på 17,1 meter, mens den minste rekker 12,7 meter.

Tilpasset

Fordi begge bilene går på mye kjøring av lange rørlengder, var det viktig å ha biler med langt plan. Til den ene bilen har han også lemmer som gjør at han kan bygge kasse bak på planet hvis det er varer som ikke tåler å stå ute under transport.

MINSTE: Begge bilene er Volvo FE med 350 hester. Den ene er en treaksling, med større kran mens toakslingen har løftelem. Foto: Privat

På begge kranbilene har han i tillegg stakehylser på begge sider av planet i tillegg til midten av planet. Ved siden av disse har han tverrgående innfestinger for lastsikring langs hele planlengden. Det handler om å gjøre hverdagen så enkel som mulig.

Både Faisel Butt og Anti Soulaniakou, som kjører den største av de to nye kranbilene, ser bare fordeler med at de nye kranbilene er både smalere og lavere enn de gamle kranbilene. Med totalhøyde på 3,4 meter er det enklere å kunne kjøre inn på de fleste byggeplasser enn med en høyere bil.

Drevet lenge

Faisel Butt har drevet sin egen virksomhet med distribusjonsbiler siden 2007, og før det jobbet han som sjåfør. Den første kranbilen anskaffet han for seks år siden, og den er en av de bilene som ble byttet ut i vinter.

Etter at de to kranbilene ble byttet i vinter er det også en helt ny bilpark som ruller på veiene for Feisel Butt. Bortsett fra den bilen som går som reservebil for å ta toppene, er alle bilene 19- og 20-modeller.

Forsiden nå