Selskapet hevder de er nummer en i verden på å skrive ut reservedeler. Delene på bildet er til en Actros. Reservedelkodene er A 000 462 0043 (venstre) og A 000 831 0936 (høyre).
Selskapet hevder de er nummer en i verden på å skrive ut reservedeler. Delene på bildet er til en Actros. Reservedelkodene er A 000 462 0043 (venstre) og A 000 831 0936 (høyre). (Foto: Daimler)

Lager lastebildeler med 3D-skriver

Mercedes-Benz Trucks bruker 3D-skrivere til å lage reservedeler i plast til sine lastebiler.

I september 2016 kan 30 deler bestilles og skrives ut med en 3D-skriver hos Mercedes-Benz Trucks. Denne typen produksjon lager én og én del på forespørsel og er meget ressursbesparende.

Skal utvide antallet

Ved å skrive ut lastebildeler med 3D-teknologi i sitt ettermarkedsarbeid fra høsten 2016, er Mercedes-Bens og merkeeier Daimler tidlig ute kommersielt med denne nye teknologien i bransjen.

- Vi setter samme krav til deler som er produsert med 3D-teknologi som vi gjør til deler som er produsert på en konvensjonell måte. 3D-produksjon gir også mange flere muligheter, derfor skal vi raskt utvide antallet deler vi kan skrive ut, sier Andreas Deuschle, leder for Marketing & Operations i Customer Services & Parts Mercedes-Benz Trucks Division i en pressemelding.

Tusenvis av 3D-deler

Allerede nå skriver Daimler ut over 100.000 deler i året til prototyper ved forskjellige avdelinger.

- Vi drar nytte av vår omfattende erfaring med 3D-utskrift i bygging av prototyper, sier Deuschle.

Deksler, luft- og kabelkanaler, klemmer, fester og betjeningselementer er bare noen få eksempler på økonomisk reservedel-produksjon i topp kvalitet gjort mulig ved hjelp av 3D-utskrift.

De «skrevne» delene lages med 3D-teknologi basert på Selective Laser Sintering (SLS). For å få høyest mulig kvalitet, er prosessparametrene bestemt og optimalisert av Daimlers forsknings- og utviklingsavdelinger, opplyser konsernet i meldingen.

Hver 3D-reservedel kan bestilles av kunden ved å bruke delenummer fra Mercedes-Benz Trucks' delekataloger. Dermed, selv flere tiår etter at bilen er produsert, er rask levering til kunden sikret av Mercedes-Benz Logistic Supply Chain gjennom alle salgstrinn - over hele verden, lover Daimler.

Lett å lage «utgåtte» deler

Den miljøvennlige og ressursbesparende 3D-utskriftsprosessen spiller en banebrytende rolle i ettermarked, skriver Daimler i pressemeldingen.

Utfordringen i reservedels-virksomheten ligger i å sikre forsyning selv for modellserier som ikke lenger produseres. Med 3D-produksjon kan deler som har gått ut av vanlig produksjon fortsatt leveres selv om det er lav etterspørsel - år etter år.

Det har vært uøkonomisk for produsenter og forhandlere å lage og lagerføre deler til utgåtte modeller. Med denne nye produksjonsmuligheten er ikke dette noe problem lengre. Dette er noe som bør glede mange som leter forgjeves etter deler i dag.

Skrivejobben kan skje kort tid etter at ordren er kommet. Dermed blir det kortere produksjonstid og raskere leveranser enn i dag fra fabrikk.

Når reservedeler og ombyggingsdeler blir 3D-produsert raskt, blir det også mindre behov for fordyrende lagerhold.

Det blir også mindre overskuddsmaterieler med 3D-produksjon i forhold til konvensjonell produksjon, ifølge Daimler.

Forsiden nå