Statsministeren og samferdselsministeren på storkontroll ved Ørje i februar.
Statsministeren og samferdselsministeren på storkontroll ved Ørje i februar. (Foto: Stephansen / Samferdselsdepartementet)

Like mange norske som utenlandske

Vegvesenet stopper like mange norske som utenlandske vogntog med feil.

Utenlandske sjåfører er ikke alltid verst i klassen. Det er konklusjonen etter Statens vegvesens 20.000 kontrollerte tunge kjøretøy på Vestlandet i fjor.

– Vi ser ikke store forskjellene mellom norske og utenlandske når vi sammenligner antallet kontrollerte tunge kjøretøy ved våre kontroller, sier direktør for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen, Arve Tjønn Rinde, til NRK.

Daglig kjører over tusen vogntog på veiene, og hvor mange blir vinket inn på Statens vegvesens kontroller med mål om å stoppe trafikkfarlige vogntog.

Færre utenlandske

Av norskregistrerte tunge kjøretøy fikk 42 prosent av de kontrollerte i Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland skriftlige mangler i fjor. Tallet på utenlandske kjøretøy med mangler var 38 prosent.

Totalt ble 14.222 norske kjøretøy og 3700 utenlandske kontrollerte i Region vest i fjor.

– Vi finner alltid noe å sette fingeren på. I en kontroll er norske og utenlandske sjåfører på same nivå i de fleste tilfeller, men så har vi noen verstinger som utmerker seg, sier Rinde.

Han ser likevel en klar forskjell på tunge kjøretøy fra Norge og utlandet.

– Utenlandske kjøretøy har ofte større og mer graverende feil. Dette blir registrert av media og får mer oppmerksomhet, sier Rinde.

Nå skal som kjent et nytt lovforslag utvise utenlandske vogntogsjåfører som bryter vegtrafikkloven.

NLF tilbakeviser

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener tallene fra kontrollene til Vegvesenet ikke viser den fulle sannheten.

– Spørsmålet er hvor mange norske kjøretøy som får kjøre forbi kontrollørene, fordi de har en god historikk fra tidligere kontroller, sier regionleder Jan-Ove Halsøy i NLF.

I vinter var det spesielt utenlandske vogntog som skapte trøbbel og ulykker på norske veier. Storstila aksjoner for å ta verstingene, blant annet ved grensen i Nord-Norge. Halsøy mener tallene fra ulykkesstatistikken taler for seg, og hvor utenlandske kjøretøy er overrepresenterte. – Det skyldes trolig en kombinasjon av å være dårlig skodd og dårlig egnet sjåfører til å kjøre på norske vinterveier, seier Halsøy.

På fjorårskontrollene delte Vegvesenet ut bruksforbud til 23,4 prosent av de norske tunge kjøretøyene i Region vest, mens tallet på utenlandske med bruksforbud var 22,7 prosent.

Det betyr at sjåførene ikke får kjøre videre før feilen er rettet opp. En vanlig grunn til bruksforbud er feil med bremser eller dårlige dekk.

Forsiden nå