MAN-løven brøler høyere

MAN-løven brøler høyere

Som en av de første innen media har AT.no vært bak rattet på det nye MAN-flaggskipet TGX D38 som byr på motoreffekter på 520, 560 og 640 hk. Den tyske produsenten byr på annet snadder også.

Granada i Spania var møtestedet for pressevisningen av MAN TGX med den flunkende nye 15,2-litersmotoren. Den formelle lanseringen vil imdlertid skje på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september. Innen da vil vi ha beskrevet kjøretøyene utførlig i våre tidsskrifter Anlegg&Transport og Moderne Tranport.
 
Den nye motoren kommer i effekter på 520, 560 og 640 hk med tilhørende dreiemomenter på 2500, 2700 og 3000 Nm. Dreiemomentet er på topp allerede fra 930 o/min. Den største varianten må også vi vente til IAA med å se nærmere på. Den vil bare bli levert i tungtrekkere med egen kjølepakke bak førerhuset. Begge de to andre motorvariantene fikk vi prøvd inngående i både landeveis- og anleggsbiler i Spania.

Kun brede førerhus

D38-motoren vil bare bli levert i kombinasjonen med MANs brede og relativt høyt monterte førerhus (XL, XLX og XXL). Årsaken er trolig at denne førerhuskonstruksjonen har størst motorrom med best kjølemuligheter. Dessuten er D38 å anse som et premium-produkt hvor kundene nok i stor utstreknng forventer et langt og bredt førerhus.
 
TGX D38 leveres kun med automatisert girkasse, ZF AS-Tronig som MAN i sin utførelse kaller TipMatic. TipMatic 2 som den nå kalles, har fått såkalt Speed Shifting som innebærer raskere girskift mellom de tre øverste trinnene (10, 11 og 12). Girkassen har også fått frirulling som på MAN-språket heter Efficient Roll. I kombinasjon med D38-motoren kan MAN nå også levere GPS-styrt fartsholder, eller EfficientCruise som er betegnelsen.
 
Områdene rundt Granada byr på noen av de høyeste sommertemperaturene i Europa og veier med opptil 7% stigning over mange km. Om bilene gjorde jobben her? Ja, definitivt på en overbevisende måte. Hvordan kan du lese om i våre tidsskrifter etter sommerferien.

 

Forsiden nå