
MAN-løven brøler høyere
Som en av de første innen media har AT.no vært bak rattet på det nye MAN-flaggskipet TGX D38 som byr på motoreffekter på 520, 560 og 640 hk. Den tyske produsenten byr på annet snadder også.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Granada i Spania var møtestedet for pressevisningen av MAN TGX med den flunkende nye 15,2-litersmotoren. Den formelle lanseringen vil imdlertid skje på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september. Innen da vil vi ha beskrevet kjøretøyene utførlig i våre tidsskrifter Anlegg&Transport og Moderne Tranport.
Den nye motoren kommer i effekter på 520, 560 og 640 hk med tilhørende dreiemomenter på 2500, 2700 og 3000 Nm. Dreiemomentet er på topp allerede fra 930 o/min. Den største varianten må også vi vente til IAA med å se nærmere på. Den vil bare bli levert i tungtrekkere med egen kjølepakke bak førerhuset. Begge de to andre motorvariantene fikk vi prøvd inngående i både landeveis- og anleggsbiler i Spania.
Kun brede førerhus
D38-motoren vil bare bli levert i kombinasjonen med MANs brede og relativt høyt monterte førerhus (XL, XLX og XXL). Årsaken er trolig at denne førerhuskonstruksjonen har størst motorrom med best kjølemuligheter. Dessuten er D38 å anse som et premium-produkt hvor kundene nok i stor utstreknng forventer et langt og bredt førerhus.
TGX D38 leveres kun med automatisert girkasse, ZF AS-Tronig som MAN i sin utførelse kaller TipMatic. TipMatic 2 som den nå kalles, har fått såkalt Speed Shifting som innebærer raskere girskift mellom de tre øverste trinnene (10, 11 og 12). Girkassen har også fått frirulling som på MAN-språket heter Efficient Roll. I kombinasjon med D38-motoren kan MAN nå også levere GPS-styrt fartsholder, eller EfficientCruise som er betegnelsen.
Områdene rundt Granada byr på noen av de høyeste sommertemperaturene i Europa og veier med opptil 7% stigning over mange km. Om bilene gjorde jobben her? Ja, definitivt på en overbevisende måte. Hvordan kan du lese om i våre tidsskrifter etter sommerferien.