Med styring på første, andre og siste aksel og lange fjærbevegelser har den nye femakslede Mercedes-Benz Arocs like god fremkommelighet som en fireakslet lastebil.
Med styring på første, andre og siste aksel og lange fjærbevegelser har den nye femakslede Mercedes-Benz Arocs like god fremkommelighet som en fireakslet lastebil.

MB Arocs legger på seg

Mercedes-Benz Arocs, serien med anleggsbiler fra det tyske Daimler-selskapet, er nå blitt utvidet med en femakslet variant.

Arocs-modellen blir levert i akselkonfigurasjonen 10x4/6 som innebærer to styrte foraksler, to drivaksler og en bakre styrt løpeaksel. Ifølge en melding fra Mercedes-Benz har modellen en teknisk totalvekt på 44 tonn. Femakslede lastebiler er populære flere europeiske land hvor det kan være mulig med 40 tonn på offentlig vei.

Den nye Arocs-modellen er ikke akkurat dusinvare. Den er utviklet av CTT (Customer Tailored Trucks) hos Mercedes-Benz Molsheim i Alsace-regionen i Frankrike, og her skal den også produseres. Mercedes-Benz produserer alle sine spesialmodeller her, med samme kvalitet og garantibestemmelser som standardmodellene.

Økt vekt?

Det skinner gjennom at den femakslede Arocs kan komme til å legge på seg. I Nederland har femakslede biler en tillatt totalvekt på vei på 50 tonn. Mercedes-Benz vurderer nå om det er aktuelt å øke teknisk totalvekt med seks tonn til nederlandske 50. Derfra er veien kanskje ikke så lang til å ta frem egne gruvevarianter med enda høyere totalvekt, noe stadig flere europeiske lastebilprodusenter har gjort.

Forsiden nå