BOS-trioen Per Ragnar Johansen (fra h.), Olav-Kåre Thingwall og Knut Arne Sæta har stor tro på vekst for «stjerne-bilene» i 2016.
BOS-trioen Per Ragnar Johansen (fra h.), Olav-Kåre Thingwall og Knut Arne Sæta har stor tro på vekst for «stjerne-bilene» i 2016. (Foto: Bjørn Eriksen)

MB i Norge skal vokse

2016 vil ha et totalmarked for lastebiler over 6 tonn på 4200 enheter, og varebilmarkedet vil ligge på ca. 30.000 enheter.

Denne kvalifiserte spådommen kom fra nyttekjøretøysjef Per Ragnar Johansen og lastebilsjef Knut Arne Sæta hos Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen AS (BOS) da de møtte fagpressen til den tradisjonelle julelunsjen 16. desember.

Markedsandel på 15,2%

På lastebilsiden vil Mercedes-Benz-importøren havne på en markedsandel på ca. 15,2% i 2015, medregnet Fuso Canter som selges gjennom samme organisasjon. Målet for 2016 er å øke dette forsiktig til 16,0%. Det skulle altså tilsi drøyt 670 lastebiler som nok er et realistisk mål når man ser hvilken utvikling det har vært på Mercedes-Benz lastebiler her i landet inneværende år.

Varebilsektoren

På varebilsektoren har nyttekjøretøysjef Johansen hos BOS planer om å kapre markedsandeler, fra ca. 8,0% i år til 9,5% i 2016. Det er heller ikke noe urealistisk mål. BOS kunne faktisk ha solgt flere varebiler i år, men fabrikken har ikke klart å levere nok Vito, spesielt når det gjelder biler med allhjulsdrift. Nå er dette på plass, og ikke minst et komplett Vito-program med forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller allhjulsdrift vil Johansen & co. få opp salget i dette segmentet.

HVO og digitalt servicehefte

Mercedes-Benz har gjennomgående et nytt kjøretøyprogram, og det vil ikke komme mange kjøretøynyheter i tiden fremover. Helt uten nyheter er man likevel ikke. Blant annet er en betydelig andel av Euro 6-motorene nå godkjent for bruk av HVO syntetisk diesel, noe som blir et stadig viktigere tema her til lands.

En annen viktig nyhet er at hele lastebilprogrammet i nær fremtid kommer med såkalt digitalt servicehefte, altså at alt servicearbeid, periodisk kjøretøykontroll og fartsskriver vil være digitalt dokumentert. Dette innebærer blant annet at kilometerstand og servicehistorikk alltid kan spores, noe som ikke minst er viktig ved innbytte.

Den første hybriden

Den første Fuso Canter Hybrid her i landet er levert til Asko, og dermed kan man begynne å høste erfaring med slike kjøretøy også hos oss. Selve hybrid-pakken leveres med 10 års garanti, mens resten av kjøretøyet har normal tre års garanti.

Merprisen ligger på rundt 55.000 kroner sammenlignet med tilsvarende konvensjonell dieseldrevet bil. Med en drivstoffbesparelse på inntil 25% er merkostnaden tjent inn igjen relativt raskt, samtidig som utslippene selvsagt også reduseres med inntil fjerdeparten.

Forsiden nå