Denne skissen viser at nye Atego har en design som minner sterkt om de andre nye Mercedes-Benz modellene som begynner på A.
Denne skissen viser at nye Atego har en design som minner sterkt om de andre nye Mercedes-Benz modellene som begynner på A.

Mercedes-Benz med ny Atego

Mercedes-Benz lanserer nye lastebiler i et rasende tempo. De første skissene av ny Atego kommer kort tid etter presselanseringen av den nye anleggsserien Arocs.

Presselanseringen av den nye generasjonen distribusjonsbiler skjer i midten av mars, mens publikum må vente til april. Da blir nye Atego vist på både anleggsmessen Bauma i München og på nyttekjøretøyutstillingen i Birmingham.

De to skissene som er frigitt, viser at Atego får en førerhusdesign og et interiør som viser et sterkt slektskap med Actros, Antos og Arocs som alle er lansert i løpet av de siste par årene. Noe annet Atego får felles med sine storebrødre, er muligheter for automatisert giring i hele programmet.

Moderne lastebil

Nye Atego vil bli produsert i varianter fra 6,5 til 16 tonn. Vi kommer helt sikkert til å få se en meget moderne lastebil. Elektronisk stabilitetskontroll, ESP, ser ut til å være standard. Det samme gjelder elektrisk magnetretarder som Atego foreløpig er alene om. Nå får man altså en effektiv retarder også i en mellomtung distribusjonsbil. De automatiserte girkassene leveres med seks eller åtte trinn, men det kan også velges manuelle kasser med seks eller ni trinn.

7 motorer

Motorene til Atego har faktisk vært klare en stund. Alt i alt er det snakk om sju motorer, fire firesylindrede (OM 934, 5,1 liter) og tre sekssylindrede (OM 936, 7,7 liter. De firesylindrede har effekter fra 156 til 231 hk, mens de sekssylindrede yter fra 238 til 299 hk. OM 936 har Atego felles med de aller letteste versjonene av Antos og Arocs. Alle motorvarianter leveres kun i Euro 6-utførelse.

Som i de større motorene fra Mercedes-Benz er OM 934/936 utstyrt med common rail drivstoffinnsprøytning, kjølt eksosresirkulering (EGR), SCR (Selective Catalytic Reduction) og partikkelfilter for å tilfredsstille Euro 6-kravene. Med denne løsningen mener Mercedes-Benz at drivstofforbruket kan reduseres med inntil 5% sammenlignet med dagens Atego. I tillegg har nye Atego lengre vedlikeholdsintervaller.

Interiør-tegningen mer enn indikerer at nye Atego får et førermiljø med klare preg fra Actros, Antos og Arocs. Tegneren har «montert» manuell girkasse, men vi tror automatisert giring blir sjåførenes førstevalg.
Interiør-tegningen mer enn indikerer at nye Atego får et førermiljø med klare preg fra Actros, Antos og Arocs. Tegneren har «montert» manuell girkasse, men vi tror automatisert giring blir sjåførenes førstevalg.

Forsiden nå