AT.no har fått vår egen designer Jonas Reines til å illustrere hvordan en Mercedes-pickup kan bli basert på dagens MB-front.
AT.no har fått vår egen designer Jonas Reines til å illustrere hvordan en Mercedes-pickup kan bli basert på dagens MB-front.

Mercedes inn i pickup-segmentet

Mercedes-Benz begynner å produsere pickuper.

Innen utgangen av inneværende desennium vil Mercedes lansere en ny pickup. Markedene vil være Latin Amerika, Sydafrika, Australia og Europa sier Daimer i en presemelding.

- Som et ledd i vår globale strategi er en pickup det ideelle kjøretøyet for vår internasjonale ekspansjon, forteller Volker Mornhinweg, sjef for Mercedes-Benz Varebiler.

Vi har i lengere tid etterspurt ledelsen i Daimler om når de vil entre pickup-segmentet, det eneste nyttekjøretøysegmentet produsenten for tiden Ikke er representert i.

Ifølge Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars Division vil Mercedes entre segmented med et kjøretøy som har distinct merketilknytning hvor hele kjøretøyet er et typisk Mercedes-produkt vedrørende sikkerhet, comfort, drivlinje og verdier.

Et segment i vekst

Volker Mornhinweg, sjef for Mercedes-Benz Varebiler deltar gjerne selv i testingen av nye modeller slik som her under testingen av Citan i Arjeplog før lanseringen i 2012.
Volker Mornhinweg, sjef for Mercedes-Benz Varebiler deltar gjerne selv i testingen av nye modeller slik som her under testingen av Citan i Arjeplog før lanseringen i 2012.

Pickup-segmentet er under sterk endring, og vekst i hele verden. Fra å ha vært et typisk nyttekjøretøy er det nå fler og fler som tar i bruk denne kjøretøygruppen også til private formål og ikke minst kombinasjonen av nytte- og privat bruk. Markedet etterspør denne typen kjøretøy med mer personbil-karakter når det gjelder komfort. Mercedes-Benz ønsker derfor å være først ute blant premium-merkene å designe sin egen pickup, heter det videre i meldingen.

Et lignende eksempel var den vellykkede introduksjonen av M-klassen for ca. 20 år siden, i dag har alle premium-merkene egne SUV-er.

- Vi kan serve kunder som er på jakt etter et kjøretøy som har høy bruksfunksjonalitet samtidig som comfort, sikkerhet og design er verdig en Mercedes-Benz personbil. Vi i Mercedes-Benz varebildivisjonen vil designe merkets første Pickup I henhold til denne resepten for suksess avslutter Mornhinweg.

Forsiden nå