Michelin X MultiWay 3D vant DEKRAs dekktest på våt veibane med dekk slitt ned til tredjeparten av opprinnelig mønster.
Michelin X MultiWay 3D vant DEKRAs dekktest på våt veibane med dekk slitt ned til tredjeparten av opprinnelig mønster.

Michelin vant dekktest

I en test av dekk for lastebiler vant Michelin X MultiWay 3D og hadde 68,8 meter kortere bremsestrekning enn det dårligste dekket.

I meldingen fra Michelin heter det også at X MultiWay 3D hadde i gjennomsnitt 44,9 meter kortere bremsestrekning enn de konkurrerende dekkene. Det sies imidlertid ikke noe om hvor nær nærmeste konkurrent var. Det sies heller ikke noe om hastigheten, men vi formoder at den skjedde fra lovlige 80 km/h. Testen ble gjennomført med dekk som var slitt ned til tredjeparten av opprinnelig mønster. Bakgrunnen er at et dekk i realiteten er nytt bare en kort tid og at dekkets egenskaper i slitt tilstand er viktigere enn når det er nytt.

Testen ble gjennomført av det anerkjente tyske testinstituttet DEKRA. Den skjedde i juli 2013 på en Mercedes-Benz 1820 med ABS-bremser på vått underlag med dårlig grep (friksjonskoeffisient på 0,27). Samtlige dekk var i dimensjonen 315/80R22,5, og bilen hadde en totalvekt på 18 tonn. Dekktrykket var 8,5 bar foran og 7,5 bar bak.

LES OGSÅ:

Forsiden nå