Inspektør Terje Olsen konstaterer at det blir mangellapp parkeringsbremsen på dette semitrailerhjulet.
Inspektør Terje Olsen konstaterer at det blir mangellapp parkeringsbremsen på dette semitrailerhjulet.

Nesten alle hadde bra nok dekk

I dag, fredag 1. november, har Statens vegvesens folk kontrollert lastebildekk. Nye krav fra i dag er mønsterdybde på minst 5 mm på alle dekk. På Taraldrud kontrollstasjon (E6) sør for Oslo var de fleste dekk i skjønneste orden.

- Jeg må si at jeg ble overrasker, i positiv forstand, over at mange hadde vært så flinke til å skifte dekk i tide. Av de over 70 lastebilene vi sjekket, var det bare seks dekk som ikke ble godkjent,, sier kontrollleder Aage Kristiansen til AT.no.

Det ble gitt gebyr på 750 kroner per dekk som ikke var i forskriftsmessig stand. To biler hadde ett dårlig dekk hver, og en hadde fire dekk som ikke gikk gjennom kontrollen.

En polsk sjåfør prøvde å stikke av fra kontrollen. Han ble innhentet og sjekket. Det viste seg at han hadde jukset med sjåførkortet og dermed kjøre- og hviletiden.

To norske biler med utenlandske sjåfører ble gitt overlastgebyr. Den som veide mest kom opp i 53,3 tonn. Premien på dette ble på 3000 kroner i overlastgebyr.

Ingen ble tatt for ulovlig kabotasje:

- Fokuset vårt er trafikksikkerhet, sier fagleder Ronny Lindesteg i Statens trafikkvesen.

I dag var det relativt liten lastebiltrafikk, og mange norske biler som ble sjekket, på Taraldrud.

 

Forsiden nå