Fra kontraktsigneringen 12. august. Dagleg leder i Bertelsen & Garpestad, Øyvind Langemyr (f.v.), prosjektleder Lars Magnar Røneid i Statens vegvesen og project mananger i Metrostav, Roman Fuksa.
Fra kontraktsigneringen 12. august. Dagleg leder i Bertelsen & Garpestad, Øyvind Langemyr (f.v.), prosjektleder Lars Magnar Røneid i Statens vegvesen og project mananger i Metrostav, Roman Fuksa.

Norsk-tsjekkisk tunnelsamarbeid

Statens vegvesen har skrevet kontrakt med arbeidsfellesskapet Metrostav/Bertelsen & Garpestad AS om bygging av riksvei 13 Jobergtunnelen, som er en del av «Vossapakko».

- Kontraktsummen er på 280 mill. kroner, en pris som var som forventet, sier prosjektleder Lars Magnar Røneid.

Sju av de åtte pristilbudene lå innenfor en forskjell på 10 prosent.

Om entreprenørene

Ett av kravene til entreprenør var at man skulle ha erfaring fra tilsvarende arbeid. Metrostav har bygget flere løsmassetunneler innen metro- og T-baneutbygginger i Tsjekkia. I Norge har selskapet for tiden et tunnelanlegg på fylkesveien til Veitastrand, Sogn og Fjordane.

- Metrostav er et nytt firma for oss i Vossapakko, seier Røneid. Bertelsen & Garpestad kjenner vi frå før. De var underentreprenør hos Veidekke i utbyggingen av daganlegget på riksvei 13 Øvre Granvin–Voss grense og riksvei 13 Mønshaug–Palmafoss i 2009–2011. Vi var godt fornøyd med arbeidet som ble utført den gangen, sier Røneid.

Fokus på HMS

Hovedfokuset i «Vossapakko» er, ifølge Røneid, å levere resultater uten skade på folk og miljø.

- Det har vi greid i de seks årene byggearbeidet har pågått, og vi håper det vil fortsette de to siste årene også, sier han.

Forsiden nå