Her er en av de tre Skandeka-bilene i ferd med å kjøre forbi tre andre lastebiler på den svingete strekningen. Se videoen i en lenke nede i saken.
Her er en av de tre Skandeka-bilene i ferd med å kjøre forbi tre andre lastebiler på den svingete strekningen. Se videoen i en lenke nede i saken.

Norske kunder tar avstand fra skrekkjøringen

Norske bedrifter som kjøper transporttjenester av Skandeka tar sterk avstand fra den vågale kjøringen på E6. Det kan få følger for transportøren.

Det litauiske transportøren Skandeka har havnet i søkelyset etter en video av tre Skandeka-biler som foretar tydelig farlige forbikjøringer på E6 i Gudbrandsdalen.

Se videoen her.

Skandeka kjører på oppdrag fra flere norske bedrifter. AT.no har vært i kontakt med noen av bedriftene som er på Skandekas kundeliste.

Forventer handling

Møbelprodusenten Hjellegjerde er blant de som benytter Skandeka til sine transporter. Administrerende direktør i selskapet, Jon Daniel Nesje, er forferdet over videoen han har sett.

- Vi har sendt en meget tydelig melding til transportøren med kopi av videoen, og sagt at vi forventer å få en tilbakemelding på hva de har tenkt å gjøre, sier han til AT.no.

- Det er jo helt gravende det man ser på videoen. Det er en helt uakseptabel kjørekultur. Vi vil ikke bli assosiert med noe sånt, understreker han.

Nesje sier at dette kan få følger for kundeforholdet mellom Hjellegjerde og Skandeka.

- Vi har som sagt bedt om en forklaring, og forventer at de tar noen grep, avslutter Nesje.

Skandeka: Slik skal vi ikke kjøre

Speditøren Tyrholm og Farstad i Ålesund bruker også Skandeka mye, og reagerer på kjøringen.

- Vi har kontaktet Skandeka etter at vi så filmen og gjort det klart at dette er helt uakseptabel kjøring, sier administrerende direktør i Tyrholm & Farstad, Jan Arve Hoseth til AT.no.

- Vi bruker Skandeka ukentlig, og har brukt dem i mange år. Vi har gode erfaringer med dem, men denne filmen er der, og nå må Linas (adm. dir. i Skandeka, red.anm.) ta tak i dette og ordne opp. Det forventer vi at han gjør, sier Hoseth.

- Borti natta

Skumgummiprodusenten Sandella bruker også Skandeka unntaksvis til transporter til sine møbelproduserende kunder i Europa, når kundene har avtale med Skandeka. Administrerende direktør Ingemar Eliassen har ikke sett videoen, men så den mens AT.no ventet på telefonen.

- Det her er helt borti natta. Det virker helt hårreisende å kjøre sånn, var den første kommentaren hans etter å ha sett videoen.

Skandeka kjører også for møbelprodusenten Ekornes, og også der reageres det på kjøringen.

- Dette er ikke akseptabel kjøring, og ikke noe vi ønsker å bli forbundet med, sier Webjørn Torset, logistikksjef i Ekornes. Selskapet har sendt en skriftlig beskjed til Skandeka, etter å ha gjennomgått videoen.

- Vi har sendt brev til Skandeka, der vi ber om en forklaring på dette. Og ikke bare på denne enkeltsaken, men også generelt hvordan de ønsker å fremstå i Norge. Vi må få et svar tilbake, og etterpå vurdere hva vi gjør videre, sier Torset til AT.no.

- Vi har våre mål og verdier. Ekornes og alle våre samarbeidspartnere skal forholde seg til lover og regler der vi operer. Det er viktig for oss, understreker Torset.

 

 Langt samarbeid med Skandeka

Daglig leder i L.P. Riksheim, Asbjørn Riksheim, forteller at de har hatt et godt samarbeid med Skandeka siden 1996, og at Skandeka ble valgt fordi de hadde godt utstyr og fokuserte på sikkerhet.

Men han er klar på at episoden han ser på videoen ikke er akseptabel.

- Den må det bli reaksjoner på. Det er ikke tvil om det. Jeg vil ta det opp med Sykkylven industrilag, der flere lokale bedrifter er representert. Det overrasker meg at denne bedriften kjører på denne måten. Hadde jeg vært dommer, hadde jeg tatt fra dem lappen på stedet, sier Riksheim.

Han er klar på at kundene har et ansvar for hvordan transportøren kjører.

- Det er vi som kunder som må stille krav. Det er vi som bestemmer om de får kjøre i Norge. Dersom vi ikke stiller krav, vil de ta seg til rette, understreker han.

 

 

 

 

 

 

 

Forsiden nå