Toten Transport har transportavtale med Benteler på transport av aluminium fra Oslo havn til Raufoss. Både norske og utenlandske biler og traller leies inn til kjøringen for Toten Transport. Denne toakslede trekkvogna kunne ikke lovlig trekke disse 24 tonnene med aluminuim på grunn av akselkonfigurasjonen og krav til lastsikring.
Toten Transport har transportavtale med Benteler på transport av aluminium fra Oslo havn til Raufoss. Både norske og utenlandske biler og traller leies inn til kjøringen for Toten Transport. Denne toakslede trekkvogna kunne ikke lovlig trekke disse 24 tonnene med aluminuim på grunn av akselkonfigurasjonen og krav til lastsikring. (Foto: Statens vegvesen)

Ny aluminiums-transport anmeldt

Denne transporten ble stoppet på riksvei 4 i Oppland med 24 tonn last. Lastsikringsberegninger viste at 13 tonn sto usikret mot bevegelse forover.

Bildel-produsenten Benteler Aluminium systems Norge AS får tilkjørt aluminium fra Oslo havn til Raufoss i Oppland på fast basis. Det er et kjent problem at lastsikringen på disse transportene er for dårlig når de blir kontrollert av Statens vegvesen langs riksvei 4 på vei mot Raufoss.

- Derfor har vi hatt fokus på disse vogntogene den siste tiden, sier inspektør Trond-Erik Enger i utekontrollen i Statens vegvesen Oppland.

Sjåføren er anmeldt

Den siste i rekken av ulovlige transporter stoppet Enger og hans kolleger på Varpet kontrollstasjon ved grensen mellom Akershus og Oppland mandag 25. april. Friksjonen på gulvet og avstanden mellom lasten og forveggen i tralla ga kjøreforbud.

Den makedonske sjåføren på den bulgarske trekkvogna med svenskregistrert tralle ble anmeldt for brudd på regelverket om lastsikring, i likhet med dem som er stoppet med aluminium til Benteler tidligere i år.

Skal bruke friksjonsmatter

Det er Toten Transport AS som har avtale med Benteler om transporten av aluminium fra Skur 9 på Filipstadkaia i Oslo til Raufoss. Transportsjef Norden i selskapet, Kjetil Olsen, opplyser til AT.no at de har hatt møte med Statens vegvesen og Benteler for å finne løsninger slik at transportene kan skje på lovlig vis.

- Vi kommer til å bruke friksjonsmatter av gummi mellom lasten og gulvet. Og så skal vi hovedsakelig ha en fast treakslet trekkvogn med fast sjåfør som kjører aluminiumen fra Oslo til Raufoss, sier han.

- Vi vil at disse transportene skal være sikre. Så det er bra at Statens vegvesen har satt fokus på dette.

Forsiden nå