Nye WL70 veier sju tonn.
Nye WL70 veier sju tonn. (Foto: Wacker Neuson)

Ny generasjon hjullastere

Wacker Neuson lanserer to nye hjullastermodeller.

De to største hjullastermodellene fra Wacker Neuson, WL60 og WL70, med en driftsvekt på seks henholdsvis sju tonn, er nå tilgjengelige med nye motorer og flere alternativer.

Produsenten opplyser at: «De oppfyller gjeldende utslippskrav, tilbyr kundene enda mer komfort for effektivt arbeid med redusert tretthet, og øker produktiviteten.»

Katalysator-løsninger

De to hjullasterne WL60 og WL70 har skuffekapasitet på 1,0 og 1,1 kubikkmeter.

Hjullasterne er tilgjengelige med tre nye Perkins-motorer: 55 kW-varianten tilsvarer utslippstandardnivå IIIB, mens 75 kW- og 90 kW-variantene tilsvarer utslippstandardnivå IV.

55 kW-variantene bruker den velkjente DPF-teknologien, skjer eksosetterbehandlingen på de to større motorene med en dieseloksidasjonskatalysator (DOC) i kombinasjon med en SCR-katalysator (selektiv katalytisk reduksjon). Urealøsningen, også kalt dieseleksosvæske (DEF), innsprøytes etter DOC, blandes med eksosen og reagerer i SCR-katalysatoren.

De nye motorene muliggjør ytterligere reduksjon i utslippet av forurensende stoffer. Dermed skal kundene kunne utføre arbeid i bysentrum uten problemer.

Luftføringen til motorrommet er også revidert. Luften suges nå bakover, noe som også støttes av den nye utformingen av motorpanseret. Et luftfilter med integrert syklonseparator beskytter motoren og reduserer servicebehovet, fordi inntaksluften forhåndsrenses for grove smusspartikler. Gjennom bruk av et bremsesystem med skivebremser oppnås det forbedret bremseeffekt.

Oljefordeling

De er utstyrt med 3,5-tommers fargeskjerm med flere funksjoner og enda mer oversiktlige kontrollamper enn tidligere modeller.

Vri- og trykkbryteren «Jog Dial» skal sikre enda bedre komfort: Når strømningsmengden av hydraulikkolje er angitt for et bestemt redskap, kan dette ved behov kalles frem med ett trykk på bryteren.

I en pressemelding skriver Wacker Neuson:

«Reguleringen av oljemengden er spesielt fordelaktig når motoren driver hydraulisk tilleggsutstyr som ikke krever maskinens fulle hydrauliske kraft, slik som en feiemaskin. Føreren kan på denne måten arbeide både fintfølende og ressurssparende med maskin og arbeidsredskap. For å kunne arbeide trygt også på vanskelig underlag, griper ved behov den opptil 100 % innkoblingsbare differensialsperren inn. Resultatet er maksimale skyvekrefter med fremragende veigrep. Under normal kjøredrift er sperren ikke innkoblet, for å beskytte både dekkene og underlaget mot slitasje.»

Hydraulisk hurtigkobling

Ved hjelp av hydraulisk hurtigkobling, kan ulike redskaper enkelt skiftes uten å forlate førersetet. I tillegg er forskjellige varianter av hekkhydraulikk og et bredt utvalg av dekk tilgjengelig «for alle bruksområder».

I utviklingen av hjullasteren la Wacker Neuson stor vekt på økonomisk effektivitet. «Høyverdige materialer» skal sikre lang levetid. Et lavere drivstofforbruk reduserer driftskostnadene og god manøvreringsevne skal være en garanti for raske lastesykluser.

Wacker Neuson tilbyr nå til sammen tolv knekkledd-hjullastere med skuffekapasitet fra 0,2 til 1,1 kubikkmeter og en driftsvekt på 2–7 tonn, deriblant hjullasteren WL20e. Denne har en elektromotor for utslippsfritt arbeid.

Avgassrensing

Oversikt over eksosetterbehandlingssystemet 

Dieseloksidasjonskatalysator (DOC)

Mange lastebiler og personbiler bruker i dag katalysatorer for å redusere utslippene. Dieseloksidasjonskatalysatoren har samme funksjonsmåte. Uten bevegelige mekaniske deler utløser den kjemiske reaksjoner, som vil redusere utslippene.

 

Dieseloxidationskatalysator (DOC)

Dieselpartikkelfilter (DPF)

Dieselpartikkelfilter brukes sammen med en oksidasjonskatalysator for å fjerne størstedelen av sotpartikler og uforbrente hydrokarboner fra forbrenningsproduktene av dieselen. Dieselpartikkelfilteret har en porøs cellestruktur som samler opp sot ved gjennomstrømningen. Når det er samlet opp en viss mengde sot, utløser maskinens elektroniske system drivstoffinnsprøytninger, som tilfører uforbrent drivstoff til oksidasjonskatalysatoren som er plassert foran filteret. Der utløser det en eksoterm reaksjon som varmer opp eksosen så mye at soten i dieselpartikkelfilteret forbrennes. Denne prosessen kalles også regenerering.

 

Dieselpartikelfilter (DPF)

Selektiv katalytisk reduksjon (SCR)

SCR-teknologien reduserer nitrogenoksidet i eksosen. Dette krever en kjemisk reaksjon i SCR-katalysatoren, som utløses ved at det tilføres en urea-vann-løsning: Ammoniakk reagerer der med nitrogenoksid og danner de ufarlige produktene vann og elementært nitrogen. Med denne løsningen reduseres utslipp av nitrogenoksid med opp til 90 prosent.

 

Selektive katalytische Reduktion (SCR)

 

 

 

Forsiden nå