NYHETER: Nyansatt selger Stian Martinsen (til venstre) og regionsjef Vest, Kjell Lillebø, foran den nye Potain Igo M14. Den kan trekkes bak lastebil i 80 kilometer i timen og reises på 20 minutter.
NYHETER: Nyansatt selger Stian Martinsen (til venstre) og regionsjef Vest, Kjell Lillebø, foran den nye Potain Igo M14. Den kan trekkes bak lastebil i 80 kilometer i timen og reises på 20 minutter.

Ny kran hos Kranor

Kranor flyttet i sommer sitt hovedkontor på Slemmestad. Da kunder og leverandører nylig ble invitert til åpent hus, fikk de også se en selvreisende nyhet fra Potain.

ADM. DIREKTØR: Bjørnar Iversen er adm. direktør i Kranor.
ADM. DIREKTØR: Bjørnar Iversen er adm. direktør i Kranor. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Kranor har flyttet inn i nye og lyse lokaler på Slemmestad. Kontrakten på det tidligere stedet gikk ut. Flyttelasset gikk ikke så mange hundre meterne på Slemmestad. Tidligere var det Zanda som laget takstein i lokalene. De nye lokalene byr på bedre forhold, lysere og større, og uteområdet er flatere og enklere tilgjengelig.

Flyttingen ble markert med åpent hus. Ute på plassen sto en nyhet i Norge.

- Vi har nå tegnet en avtale som sikrer oss i 25 år. Det er også rom for videre utvidelser. En annen fordel er at vi rekker over hele tomten med to kraner. Det gir oss enklere arbeidsforhold, sier Bjørnar Iversen som er adm.dir. i Kranor. Samtidig er nærheten til de store markedene viktig.

MANGE VARIANTER: Ute på plassen var det stilt ut byggekraner og mobilkraner i de fleste størrelser.
MANGE VARIANTER: Ute på plassen var det stilt ut byggekraner og mobilkraner i de fleste størrelser.

Kran i 80 km/h

Potain Igo M14 er en selvreisende kran. Den er montert på en aksling som er konstruert for 80 kilometer i timen, og det går også fort å reise den, bare 20 minutter. Motvekten med justerbar radius er sitter også på kranen under transport.

Den nye kranen har en arm på 22 meter og en krokhøyde på 19 meter. Kranen har maksimal løftekapasitet på 1800 kg og klarer 600 kilo ytterst på radius 22 meter.

Kranen kan drives av strømkilde både på 230 og 400 volt. Den kan også opereres med en vanlig énfaset strømkurs på 20 ampere. Da er riktignok heisehastigheten litt lavere. Sammenpakket er kranen bare 11,8 meter lang.

NYTT VERKSTED: Seniorkonsulent og prosjektleder flytteprosess, Tor Gunnar Stabæk, oppe på balkongen over det nye Kranor-verkstedet på Slemmestad.
NYTT VERKSTED: Seniorkonsulent og prosjektleder flytteprosess, Tor Gunnar Stabæk, oppe på balkongen over det nye Kranor-verkstedet på Slemmestad.

Bra kranmarked

Kranmarket i Norge har vært bra i mange år. Mange store selskaper leier det meste av kranene de bruker. Det er leieforhold fra en måned til flere år. Hensikten er å få den optimale kranen for nettopp det oppdraget de jobber på.

- Vi ser at flere nå enn før velger å bruke byggekraner. De små selvreisende kranene tar også en del av det markedet lastebil- og mobilkraner hadde tidligere. Mindre miljøutslipp, mindre støy og større effektivitet er gode grunner til å velge en byggekran, sier regionsjef Vest, Kjell Lillebø.

Kranor er i dag en del av svenske Lambertsson Kran. De driver både salg og utleie av Potain byggekraner, Alimak Hek byggeheiser og salg av Grove mobilkraner.

Kranor har i dag over 170 kraner utleid i Norge. Sammen med Lambertsson i Sverige disponerer de 150 byggeheiser og 370 byggekraner. Byggekranene er i størrelsen 1,8 til 25 tonn maksløft. Ved behov deler de også kapasitet med sine samarbeidspartnere i Danmark og Nederland. Riktig kran for riktig oppdrag blir stadig viktigere, ifølge Lillebø.

Forsiden nå