Agilis Crossclimate for, varebiler og lette lastebiler, er et «Nordisk sommerdekk» som er merket med «snøfnugg og fjelltopp»-symbolet 3PMSF.
Agilis Crossclimate for, varebiler og lette lastebiler, er et «Nordisk sommerdekk» som er merket med «snøfnugg og fjelltopp»-symbolet 3PMSF. (Foto: Michelin)

Nytt dekk for varebiler og lette lastebiler

Michelin utvider Crossclimate-serien med Agilis Crossclimate for varebiler og lette lastebiler: Et nytt sommerdekk med «lang levetid, vintersertifisering, robusthet og bra slitestyrke med forsterkede dekksider», skriver Michelin i en pressemelding.

Sommerdekk med vintermerking

Agilis Crossclimate er et «Nordisk sommerdekk» som er merket med «snøfnugg og fjelltopp»-symbolet 3PMSF, noe som betyr at dekket skal gi sikkerhet på tørre, våte og snø-dekte veier fra tidlig på våren til sent på høsten.

Dette er mulig ved hjelp av ny en teknologi som gjør gummien og slitebanen mykere når det er kaldt ute. Slitebanen består av tre gummiblandinger med «syntetiske elastomer», som sørger for at det alltid er den mest optimale gummiblandingen som dominerer kontakten med veien:

«Vinterblandingen» ved lave temperaturer, «våtgrepsblandingen» når det er dårligere grep og «tørrgrepsblandingen» når det er varmt og tørt.

Militær robusthet

Akkurat som Crossclimate+, har Agilis Crossclimate et V-formet dekkmønster med selvlåsende 3D-seipinger som gir skarpe kanter og et godt grep på snø og løse underlag.

Samtidig sørger nye 1,5 millimeter dype trapesformede mønsterblokker på dekkets skulder og øvre dekkside for at dekket er mer robust mot kantstøtinger. Teknikken kommer opprinnelig fra Michelins militære lastebildekk X Force ZL. Den skal tilføre ekstra beskyttelse uten at det påvirker dekkmønsterets smidighet.

Slitasjemåler

Agilis Crossclimate har også en ny type av slitasjeindikatorer i dekkmønsteret som viser mønsterdybden i prosent.

Når dekket er nytt er mønsterdybden på 9,2 millimeter. Når slitasjeindikatoren viser «0%», har dekket nådd den nedre lovlige mønsterdybdegrensen for sommerdekk på 1,6 millimeter.

Michelins nye varebildekk er testet ved polarsirkelen i Ivalo, Finland, og på 
2715 meters høyde på en av Europas høyest beliggende veier i Barcelonnette i Alpene.

Dekket er tilgjengelig hos forhandlere fra og med mai 2018. Til å begynne med finnes dekket i elleve ulike dimensjoner, men innen ett år forventer man at Michelin skal kunne passe til 95 prosent av varebilmarkedet i Europa.

Forsiden nå