Reinertsen feilberegnet og kvalitetssikret
(Foto: Statens vegvesen)

Reinertsen feilberegnet og kvalitetssikret

En beregningsfeil under prosjekteringen førte til brukollapsen på nye E6 i Gudbrandsdalen onsdag 17. februar.

Brua skulle ha en tåleevne på 65 tonn, men beregningsfeilen førte til at den ble bygget og montert med en bæreevne som kun var en tredjedel av det. Dermed gikk det galt da tømmerbilen som veide 31 tonn kjørte ut på trebrua.

Kvalitetssikret, kontrollert og godkjent

Det er konsulentselskapet Reinertsen AS som har stått for prosjekteringen av brua. Alle tegninger og beregninger er kvalitetssikret internt hos Reinertsen i flere omganger, samt at brua er kontrollert og godkjent av Vegdirektoratet som en del av endelig godkjenning før bygging.

Beregningsfeilen ble gjort hos prosjekteringsselskapet Reinertsen, som selv oppdaget og ga beskjed om dette under sin interne gjennomgang i går, torsdag. Det samsvarte med det øvrig ekspertise også kom fram til.

Kvalitetssikring av andre trebruer

- Vi er først og fremst veldig glade for at det har gått bra med lastebilsjåføren. Så vil jeg si at vi på bakgrunn av det vi nå vet også har gjort en ekstra kvalitetssikring av de andre trebruene på anlegget, både visuelt og beregningsmessig. Disse er det ingen feil med, sier prosjektleder for E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen, Øyvind Moshagen.

- Har ikke alle svarene ennå 

- Hvorfor feilen ikke har blitt avdekket i vårt kontrollarbeid vet vi ikke nå. Det er fortsatt kort tid siden prosjekteringsfeilen ble påvist – og vi har ikke alle svarene ennå. Dette er noe av det som vi selvsagt skal se på videre framover, sier Marit Brandtsegg, som leder Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet.

NB: Statens vegvesen opplyste først på sine nettsider at prosjekteringsselskapet Eilertsen gjorde beregningsfeilen. Dette ble etter en kort stund rettet til prosjekteringsselskapet Reinertsen.

Forsiden nå