Dette vogntoget er ifølge MAN Truck & Bus det eneste av sitt slag i hele verden. Det er en komplett rullende fabrikk for sliping og preparering av alpinski.
Dette vogntoget er ifølge MAN Truck & Bus det eneste av sitt slag i hele verden. Det er en komplett rullende fabrikk for sliping og preparering av alpinski. (Foto: MAN Truck & Bus Norge)

Rullende slipefabrikk

Norsk Alpinservice AS i Oslo har i høst tatt i bruk det som trolig er verdens første rullende fabrikk for sliping og preparering av alpinski.

En sentral aktør i dette, er en fireakslet MAN TGS 25.500 med HydroDrive, hydrostatisk fremdrift, på foraksel nummer to og styring på bakre aksel.

Fremkommelighet er et nøkkelord når det gjelder å komme frem til alpinanleggene. Bak bilen går en toakslet påhengsvogn.

Både bil og henger er utstyrt med containerramme. Det er containerne, 30 fots på bilen og 20 fots på tilhengeren, som er det mest interessante med hele vogntoget. Begge containerne har glassvegger og -dører på venstre side.

Det meste av venstresiden på de to containerne består av glass. Det er lett å se hva som skjer på innsiden, særlig når det mørkner, noe som selvsagt gir ekstra god reklameeffekt. Foto: MAN Truck & Bus Norge

Containeren på den fireakslede bilen Inneholder en komplett fabrikk for sliping og preparering av alpinski, levert av østerrikske Wintersteiger.

Atlas Copco

Fremst i containeren på tilhengeren er det montert et 60 kW strømaggregat levert av Atlas Copco, samt en kompressor som kan levere 540 liter luft i minuttet.

Inne i den fremre containeren, er det optimale forhold for å preparere alpinski. Foto: MAN Truck & Bus Norge

Dermed er hele vogntoget selvforsynt med energi når det står på steder hvor det ikke er mulig å få tilført strøm fra strømnettet, selv om man vil tilstrebe landstrøm i størst mulig grad.

Bakerst i tilhengeren er det også plass for en liten butikk for utstyr, tilbehør og forbruksmateriell som alpinistene måtte ha behov for.

Engasjert idrettsfar

Mannen bak den rullende slipefabrikken, er en idrettsfar som er engasjert godt utover gjennomsnittet: Morten Mørk har fire døtre som driver med idrett. De tre eldste er meriterte håndballspillere, hvor den mest kjente er landslagsspiller Nora Mørk. Den yngste datteren skiller seg ut ved å være alpinist.

- Felles for alle idretter er at man må trene mye for å bli god, men på utstyrssiden skiller det mye, sier Morten.

- Håndball er i så måte enkelt, men det er ikke alpint. At utstyret er dyrt, er en ting. Men det er også dyrt å holde alpinskiene i best mulig stand, og utstyret som trengs for best mulig sliping, er lite tilgjengelig. Med denne rullende slipefabrikken vil jeg øke tilgjengeligheten og få ned kostnadene til skipreparering. Vi i Norsk Alpinservice AS vil skape bedre muligheter for barn mellom åtte og 18 år når det gjelder å trene og konkurrere med best mulige ski uten at det koster skjorta. Dette vil øke idrettsgleden for både barn og foreldre.

Morten forteller at den rullende slipefabrikken gjennom hele vintersesongen skal være til stede der unge alpinister samles, både på trening og i konkurranser. Første stedet som fikk besøk av vogntoget, var Juvasshytta fra 25. september, og den rullende slipefabrikken vil være ved dette alpinanlegget til ut oktober.

- Bare MAN responderte

Inne i denne maskinen fra østerrikske Wintersteiger, skjer slipingen av alpinskiene. Dette er presisjonsarbeid som er avgjørende når det bare er hundredeler som skiller mellom utøverne. Foto: MAN Truck & Bus Norge

Alle aktuelle lastebilleverandører ble kontaktet da Morten Mørk startet med dette prosjektet:

- Men det var bare MAN som responderte på forespørselen, sier han.

Morten berømmer lastebilselger Steinar Robsahm Berg hos MAN i Drammen for hans engasjement.

- Steinar har vært positiv og med fra første stund. Han har brukt mye tid for at vi skulle komme i mål med dette prosjektet som har tatt to år å realisere. Jeg er jo ingen lastebilmann, men han har håndtert alle rare og umulige spørsmål på en utmerket måte. Han har vært en nøkkelperson når det gjelder å komme i havn med dette.

Flere sponsorer

Den observante leser skjønner sikkert at dette spesielle vogntoget ikke er helt billig. Totalkostnaden er i størrelsesorden tre millioner kroner.

For å kunne yte de unge alpinistene best mulig service til en grei kostnad, har det vært helt nødvendig med sponsorer.

- Det er egentlig snakk om to grupper med sponsorer. Den første gruppen har vært avgjørende for at vi i hele tatt har kunnet ta frem dette utstyret. Den andre gruppen er inne når det gjelder selve driften av den rullende slipefabrikken, sier Mørk.

MAN er en av sponsorene og er inne både på markedssiden og når det gjelder ettermarkedet.

Bratt læringskurve

Det har vært en bratt læringskurve for Morten Mørk som har en fortid som pilot i Luftforsvaret.

Nå er han gründer og forretningsmann. Før han gikk i gang med dette prosjektet, hadde han ikke tatt i et lastebilratt. Underveis har han tatt CE-førerkort og satt seg grundig inn i hvordan et vogntog fungerer.

På vei til de forskjellige alpinstedene, får han bruk for alt han har lært i løpet av de siste to årene.

Forsiden nå