Master kommer med Hydrogen rekkevidde forlenger i løpet av 2. kvartal neste år.
Master kommer med Hydrogen rekkevidde forlenger i løpet av 2. kvartal neste år. ( Foto: Torbjørn Eriksen)

Satser på hydrogen

BATILLY (AT.no): Renault satser på hydrogen som en rekkeviddeforlenger i Kangoo og Master.

Det tar ikke noe mer tid å fylle hydrogen enn å fylle med diesel. Foto: Bernier Anthony

Batterielektriske varebiler har en utfordring når det gjelder forholdet mellom rekkevidde og egenvekt/nyttelast.

Anlegg&Transport har tidligere skrevet om Kangoo med hydrogen som rekkeviddeforlenger, en løsning levert av det franske selskapet Symbio. Blant annet har Skedsmo kommune en Kangoo Z.E. med denne løsningen.

Renault har som mål å være et ledende selskap på hydrogen i varebilsegmentet. Foto: Bernier Anthony

Nå har Renault inngått partnerskap med Symbio (et Michelin selskap) og vil levere denne løsningen gjennom Renault-nettverket. Dette er et ledd i Renaults planer om å elektrifisere hele varebilrangen innen 2022. Allerede i 2014 innledet de to selskapene et samarbeid.

Vi har lenge ventet på at også Master Z.E. skulle komme i salg i Norge, noe som nå på det nærmeste er klart. Renault Trucks viste en Master Z.E. under Transportmessen i Lillestrøm i september, og i Frankrike ble vi fortalt at kaldt klima-versjonen nå var rett rundt hjørnet.

Lang rekkevidde

Det er ingen forskjell mellom det å kjøre med hydrogen og ren batterielektrisk drivlinje. Foto: Torbjørn Eriksen

Nå får både Master Z.E. og Kangoo Z.E. en rekkevidde på over 350 kilometer med hydrogen som rekkevidde-forlenger. I rene batterielektriske løsninger, er rekkevidden henholdsvis 120 og 230 km etter WLTP-målestandarden.

Begge bilene utstyres med en 10 kW brenselcelle (5kW elektrisk og 5 kW termisk).

Kangoo får en 74 liters hydrogentank med 350 bar, denne rommer 1,7 kg hydrogen, noe som gir 29,7 kWt ekstra strøm i tillegg til de 30 kWt som batteriet allerede har. Det er også mulig å montere en 700 bars tank i Kangoo som tilleggsutstyr.

Brenselcellen har fått plass i motorrommet til Master og tankene ligger under gulvet slik at det ikke går ut over varerommet. Foto: Torbjørn Eriksen

Master får to 56 liters tanker med 700 bar, eller 2,1 kilo hydrogen. Dette gir 56 kWt i tillegg til batteriets 33 kWt.

En av de store fordelene med denne løsningen er at det kun tar 5-10 minutter å «fylle tanken», mens det tar timer å fylle batteriene.

Selve hydrogensystemet veier drøye 100 kg i Kangoo og 200 kg i Master.

Hydrogentanken ligger innerst i varerommet i Kangoo. Foto: Torbjørn Eriksen

Hvordan virker det?

Føreren kan velge om systemet skal arbeide automatisk, tvinge det til å lade eller skru av brenselcellen.

Under drift vil ikke føreren merke noe til systemet.

Dersom man har ventet med å aktivere brenselcellen til batteriet er helt tomt vil det ikke klare å produsere nok elektrisitet til å kunne kjøre i full fart på motorveien, men under bykjøring vil man kunne følge trafikken.

For Norsk vinter vil dette også løse oppvarmingen av førerhuset da systemet utvikler mye overskuddsvarme som vil kunne benyttes til formålet.

I Frankrike vil Kangoo med hydrogendrift være i salg mot slutten av året og koste 48.300 euro, mens Master vil komme i salg i 2. kvartal 2020.

Forsiden nå