Scania-er gir snøen fart

Scania-er gir snøen fart

Se video av Scanias brøytebiler på Scania Winter 2015.

To av i alt 16 biler i Scania Winter er utstyrt for brøyting. Den ene er en Scania R520 6x4 med V8-motor på 520 hk og et største dreiemoment på 2700 Nm. Den er utstyrt med en spissplog.

Den andre er en R580 6x4 på hele 580 hk og et massivt dreiemoment på 2950 Nm er utstyrt med en diagonalplog. Begge er utstyrt med dumperkasser, samt utstyrt for brøyting.

Begge plogene er fra Øveraasen AS på Gjøvik, et selskap som er mest kjent for å levere brøyteutstyr for flyplasser over store deler av verden, men som også nå satser mer på utstyr for brøyting av vei. Den ene av plogene er beregnet for brøyting av bygater og mindre veier, mens den andre er særlig egnet for større veier med høyt og langt utkast av snø.

Største arrangement 

Kjøretøyparken består denne gangen av ikke mindre enn 16 Scania lastebiler med og uten tilhengere, med modulvogntog i link-utførelse, tømmervogntog og trekkvogn med godt lastet maskinsemitrailer som flaggskipene med totalvekter opp til 60 tonn.

Et stort spekter av modeller og mange forskjellige påbyggløsninger er representert, og det er ingen tvil om at årets arrangement er det mest storslåtte av sitt slag Scania har hatt. Dette har 75 pressefolk og 280 utenlandske kunder kunnet glede seg over, mens 500 norske kunder nå har dette å se frem til.

WICit
WICit

WICit

Scania har ikke noen direkte kjøretøynyheter denne gangen, men man får stifte bekjentskap med WICit som står for Wireless Instrument Cluster kit. Dette er en nettbrettløsning som speiler bilens instrumenter slik at en instruktør ved sjåføropplæring kan følge med på kjøringen uten å måtte sitte midt i bilen, kanskje på en køye, for å se instrumentene.

I tillegg registrerer WICit alt sjåføren foretar seg med pedalbruk, giring, bremsing og bruk av retarder og utrulling, samt gjennomsnittshastighet og drivstofforbruk. På nettbrettet får man frem en oversiktlig fremstilling av kjøringen, og det er mulig å sammenligne hvordan flere sjåfører har kjørt. Om ønskelig kan resultatene sendes på e-post til dem som måtte ha behov for dem. Det er neppe noen tvil om at Scania her har skaffet seg et verdifullt verktøy til sjåføropplæring.

Forsiden nå