Scania starter opp en begrenset produksjon av V8-motorer. På bildet: Scanias DC16 Euro 6 V8 diesel.
Scania starter opp en begrenset produksjon av V8-motorer. På bildet: Scanias DC16 Euro 6 V8 diesel. (Foto: Gustav Lindh)

Scania gjenopptar V8-produksjonen

Men den blir begrenset til å begynne med fordi tilgangen på motorblokker er lavere enn tidligere.

En streik hos en av Scanias underleverandører satte sommeren 2018 en stopp for produksjonen av V8-motorer.

Nå skriver Scania i en pressemelding av selskapet «har startet den krevende prosessen med å gjenoppta produksjonen av tidligere bestilte V8-lastebiler samt industri- og marine motorer».

- Leveringsstoppen er sannsynligvis den verste forstyrrelsen på flere tiår for selskapet. Jeg vil virkelig takke våre kunder for den store tålmodigheten og forståelsen de har vist oss i denne vanskelige situasjonen. Nå kommer vi i Scania å gjøre alt for å oppnå en normal situasjon og levere V8-lastebiler og motorer så raskt som mulig, sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President i Scania Trucks.

- Fortsatt usikkert

Scania har sikret seg en begrenset, men jevn, tilgang på motorblokker som er grunnstammen i V8-produksjonen i Södertälje.

- Det er derfor fortsatt en usikkerhet de kommende ukene før vi har hele bildet klart og er klare til å trappe opp produksjonen, sier Vlaskamp.

I høst skal Scania først sette opp et skjema for levering av bestilte motorer, deretter skal det gradvis åpnes opp for nye bestillinger av V8-motorer.

- Situasjonen oppsto i en periode der vi var travelt opptatt med å produsere V8-motorer, og jeg kan bare beklage at dette har rammet Scanias lojale kunder, sier Scania-lederen.

Siden 1969

Scanias V8-motorer for den nye lastebilgenerasjonen, samt industri- og marine motorer, produseres i Södertälje.

Motorprogrammet omfatter fire varianter, med effekter fra 520 til 730 hk (høyere for motorer til båter).

Scaniac første V8, på 350 hk, ble lansert i 1969.

Forsiden nå