1960-tallet: En stor forskjell fra årene før er det liggende rattet og instrumentpanel. Som på 50-tallet er bryterne små og umerkede, så man måtte huske hva de førte til. Setet har ikke fjæring og rattet kan ikke tiltes. Lange kjøreturer må ha vært slitsomt med denne lastebilen.
1960-tallet: En stor forskjell fra årene før er det liggende rattet og instrumentpanel. Som på 50-tallet er bryterne små og umerkede, så man måtte huske hva de førte til. Setet har ikke fjæring og rattet kan ikke tiltes. Lange kjøreturer må ha vært slitsomt med denne lastebilen.

Scania-interiør før og nå

Ta en titt på hvor mye førermiljøet i nye Scania-er har forandret seg fra tiår til tiår siden 50-tallet.

1950-tallet: Vakkert, men ikke veldig praktisk. Dashbordet består av blankt metal. Dette ser pent ut, men kunne være trafikkfarlig når sola ble reflektert i de blanke overflatene. Rattet er også pent, men ikke behagelig å kjøre langt med. Instrumentpanelet er vertikalt som i dagens lastebiler.
1950-tallet: Vakkert, men ikke veldig praktisk. Dashbordet består av blankt metal. Dette ser pent ut, men kunne være trafikkfarlig når sola ble reflektert i de blanke overflatene. Rattet er også pent, men ikke behagelig å kjøre langt med. Instrumentpanelet er vertikalt som i dagens lastebiler.

1970-tallet: Stadig lengre fraktavstander førte til førerkomfort som ligner det vi ser i dagens lastebiler. Dashbordet er laget av myk svart plast for å gi en luksuriøs følelse og gi støtbeskyttelse. Bryterne er større og symboler markerer funksjonene. Midtkonsollen gjør sin entré. Det er praktisk med ekstra oppbevaringsrom, men det blir samtidig vanskeligere å bevege seg rundt i førerhuset.
1970-tallet: Stadig lengre fraktavstander førte til førerkomfort som ligner det vi ser i dagens lastebiler. Dashbordet er laget av myk svart plast for å gi en luksuriøs følelse og gi støtbeskyttelse. Bryterne er større og symboler markerer funksjonene. Midtkonsollen gjør sin entré. Det er praktisk med ekstra oppbevaringsrom, men det blir samtidig vanskeligere å bevege seg rundt i førerhuset.

1980-tallet: Nå skjedde det store forandringer. Spesielt når 3-serien ble introdusert med vinklet dashbord som Scania ble kjent for. Det ble mer komfortabelt å kjøre Scania på 80-tallet, med mer støtte i setene, tilt-ratt og mye mer mykplast.
1980-tallet: Nå skjedde det store forandringer. Spesielt når 3-serien ble introdusert med vinklet dashbord som Scania ble kjent for. Det ble mer komfortabelt å kjøre Scania på 80-tallet, med mer støtte i setene, tilt-ratt og mye mer mykplast.

 

1990-tallet: Vinklet vertikalt dashbord er kommet for å bli og gjør det lettere å nå et stadig økende antall brytere. Midtkonsollen er der fortsatt og gjør det vanskelig å bevege seg.
1990-tallet: Vinklet vertikalt dashbord er kommet for å bli og gjør det lettere å nå et stadig økende antall brytere. Midtkonsollen er der fortsatt og gjør det vanskelig å bevege seg.

2013: Tekstiler og mykplast gir et godt førermiljø. Det bøyde dashbordet holder alt innen rekkevidde før sjåføren. Flere funksjoner er bygget inn i rattet. Det er lettere å bevege seg rundt i førerhuset.
2013: Tekstiler og mykplast gir et godt førermiljø. Det bøyde dashbordet holder alt innen rekkevidde før sjåføren. Flere funksjoner er bygget inn i rattet. Det er lettere å bevege seg rundt i førerhuset.

Forsiden nå