Slik bygger de gigant-tunnelen

Slik bygger de gigant-tunnelen

Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture har laget video av hvordan man bygger TBM-tunnel - fra Follobanen.

Joint Venture-selskapet har fire TBM-maskiner som fra samme utgangspunkt (i to tunnelløp) alle borer ca. ni km hver i en diameter på 9,96 meter.

141.000 betongsegmenter til totalt 20.000 ringer produseres på anleggsplassen utenfor tunnelåpningen ved Åsland på grensen mellom Oslo og Ski (Akershus).

Segmentene legges rundt de utborede hullene samtidig som TBM-maskinene borer. Masse transporteres ut av de fire tunnelene og ut i dagen på transportbånd, og losses også på anleggsplassen/Åsland. Når tunnelene er ferdige, skal det bygges en ny bydel oppå denne massen.

800 arbeidere

Før sommerferien 2017 var tunnelprosjektet i sin mest omfattende periode, med rundt 800 arbeidere fra 27 ulike nasjoner i sving.

Rekorden er 35 meter på én dag for én maskin i tunnelprosjektet, men gjennomsnittet ligger på rundt 24 meter pr. dag. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Vedlikehold, skifte av kuttere, forlenging av transportbånd og annet, kommer hele tiden inn som «forstyrrende», men nødvendige, elementer.

Produksjon av segmenter

Sju betong-segmenter danner én ring i tunnelen, og det er tre produksjonslinjer i betongfabrikken på Åsland. Da AT.no var på besøk ved den ene produksjonslinjen i juni 2017, ble det opplyst at de klarer å produsere mellom 10-16 ringer pr. dag. Det ligger også ca. 2000 ringer på lager slik at boringen ikke skal stoppe opp. De fire gnagerne er nemlig storforbrukere av betongsegmenter når det flyter godt på.

For å produsere segmentene, legges det ferdig tilpasset armering i former, og betong med fiber tilføres deretter i formene. Mens betongen overføres formen, ristes denne slik at betongen skal fordele seg godt og synke. Når formen er full, går «hele pakka» videre inn i ovnen som er skrudd på 55 grader. Her godgjør segmentene seg i 7-8 timer, før de tas ut og kan frigjøres fra formen og legges på lager.

Forsiden nå