Rogfast.

Solvik-Olsen vil ha bom med fergepris

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ha bompriser som tilsvarer fergepris.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Jærbuen Solvik-Olsen møtte igjen sambygdinger da han innledet på den tradisjonelle Logistikkdagen i Sandnes tirsdag.

Her lanserte han at bomprisen i Rogfast bør være på samme nivå som fergeprisen og antydet en pris på 150–200 kroner pr. passering.

En tidligere analyse fra Statens vegvesen legger til grunn nedbetalingstid på 20 år og en pris på 300 kroner for vanlige personbiler som skal kjøre gjennom Rogfast. Det mener samferdselsministeren er for dyrt.

Solvik-Olsen var også tydelig på at Rogfast-prosjektet skal opp i Stortinget i god tid før jul.

Lover penger

I transportetatenes nye NTP-forslag lagt opp til 11,2 milliarder i bompenger av en totalkostnad på 14,9 milliarder.

I forslaget til statsbudsjett har Høyre og Frp satt av en halv milliard kroner årlig for å redusere lånegjeldene i de ulike bomselskapene.

Ifølge Solvik-Olsen bidrar dette til å redusere takstene ytterligere.

- Det er vårt bidrag til å innfri litt av våre løfter i Frp på bompenger, men også fordi vi tror det er fornuftig på de veistrekningene der høye bompenger gjør at du skremmer vekk litt av trafikken, sier samferdselsministeren.

Mer effektiv

Han ønsker også å redusere antall bompengeselskaper for å effektivisere driften og få ned administrasjonskostnadene.

– Det bidrar til å effektivitetsbesparelser. Det handler om at det i dag er 60–70 bomprosjekter, sier Solvik-Olsen og viser til at Stortinget krever at det skal være et nytt bomselskap for hvert prosjekt.

- Vi har sagt at det skal ned til fem regionale selskaper i stedet for 60–70 lokale selskaper. Da tror vi at vi kan effektivisere driften og få ned administrasjonskostnadene, sier samferdselsministeren som også forteller at han jobber for å halvere bomprisen i Rogfast

Rogfast-tunnelen fra Harestad i Randaberg til Laupland i Bokn vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Lengden blir 26,7 kilometer og det laveste punktet ligger 390 meter under havoverflaten. I tillegg skal det bygges en arm til Kvitsøy på rundt 4 kilometer.

Powered by Labrador CMS