Espen Hammersland er prosjektleder for riksvei 555 Sotraforbindelsen i Statens vegvesen.
Espen Hammersland er prosjektleder for riksvei 555 Sotraforbindelsen i Statens vegvesen. (Foto: Geir Brekke, Statens vegvesen)

- Sotraforbindelsen blir krevende

Mange interessert i nye OPS-prosjekter.

- Sotraforbindelsen blir et krevende prosjekt. Lav overdekning, stigning og veiramper i berget, er stikkord.

Det var prosjektleder Espen Hammersland i Statens vegvesen som pekte på dette under et møte for anleggsbransjen om to nye OPS-prosjekter i Norge.

Interesse

Ca. 200 personer var tilstede på møtet ved Gardermoen 18. oktober. Det var innlegg om OPS-prosessen generelt, E10/riksvei 85 Hålogalandsveien og to innlegg om riksvei 555 Sotraforbindelsen.

Planen er at OPS-prosjektet for Sotraforbindelsen skal lyses ut våren 2019. Deretter blir det gjennomgang av tilbudene, utvelgelse av entreprenører som blir med i en videre prosess og etter hvert signering av kontrakt. Sannsynligvis undertegnes kontrakt i 2020.

Veien kan bli åpnet for trafikk i 2025, mens fullføring av lokalveinettet, inkludert den gamle Sotrabrua, kan skje i 2027.

Stor trafikk

To av tunnelene i den nye riksvei 555 Sotraforbindelsen får en stigning på fem prosent som er grensen for godkjenning.

Det er likevel gitt grønt lys for en stigning på 5,5 prosent på en mindre del av tunnelene.

Trafikkmengden på forbindelsen er en stor utfordring: Ca. 30.000 kjøretøy passerer gjennomsnittlig per døgn mellom Storavatnet i Bergen og Kolltveit i Fjell.

Det er også høye ulykkestall på strekningen, opplyser Statens vegvesen.

Forsiden nå

Real Time Analytics