TØFF: Toyota Hilux rigget hos Arctic Trucks er en tøff bil. Men det er ikke store forskjellene å spore fra standardvarianten. (FOTO: ESPEN BRAATA)
KJENT: Har du kjørt Hilux før, kjenner du deg fort igjen. (FOTO: ESPEN BRAATA)
HENGERVEKT: 3,5 tonn tilhengervekt er et soleklart pluss for Toyota Hilux. (FOTO: ESPEN BRAATA)
MEKANISK: Hilux er den eneste bilen i testen med mekanisk innkobling av 4WD. (FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)

Sprek pensjonist

Å snakke om pensjonister kanskje å ta i litt, men det er ikke lenge til vi får se nye Hilux også her i Europa. Den er allerede lansert i Asia og Australia, men akkurat når vi får se den her, ønsker ikke produsenten å snakke om.

Dette er den virkelige arbeidshesten, og det har den vært over tid. Faktisk så lenge at ett av utsagnene fra testdeltagerne er at dette fortsatt er «veldig Hilux». I det ligger at det nok finnes rom for noe modernisering.

Den litt gammelmodige designen gir seg også utslag i at det er mye «rar» plassering av brytere og andre betjeningsorganer, blant annet spaken for cruisekontrollen som er godt gjemt under rattet.

Motor og automatgirkasse fungerer bra sammen, men det virker litt fra fortiden med oppkobling av firehjulsdriften ved hjelp av en egen «girspak» som dessuten sitter veldig langt frem på midtkonsollen.

Bilen er trygg å kjøre, er stabil i svinger, og girkassen tåler aktiv banekjøring. Blant de europeiske pick-up’ene er det fremdeles tromler som dominerer på bakbremsene, og Hilux er intet unntak i så måte.

Det er heller ingen umiddelbar grunn for produsentene til å bytte ut disse enkle og trofaste bremsene da de fungerer tilfredsstillende både på landeveien og rundt banen på Rudskogen.

Test av ti pick-uper: Tidenes pick-up-lineVi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger Solid arbeidshest Helt ny Nissan Liten stor amerikaner Tåler juling God på det meste Cruiseskip på veien Plass og krefter Småtørst Tundra

Ford Ranger:
Mitsubishi L200:
Nissan NP300:
Chevrolet Colorado:
Isuzu D-Max:
VW  Amarok:
Chevrolet Silverado:
Dodge Ram:
Toyota Tundra:

Solid: Det testteamet virkelig setter et positivt fortegn ved for denne bilen, er at den virker særdeles godt sammenskrudd og solid. Skal man ha et kjøretøy som virkelig tåler tøffe tak, er dette et sikkert valg hvis man er villig til å gi slipp på komfortdetaljer som er bedre hos flere av konkurrentene.

Også i denne bilen går det greit å koble opp mobiltelefonen, og samtalekvaliteten er relativt bra, selv om vi innimellom måtte gjenta litt av det vi sa på grunn av spesielt hjulstøy.

Testbilen hadde nemlig litt grovmønstrede dekk. Vi la også merke til at de skapte endel vibrasjon når vi kom opp i hastighet, spesilet mellom 80 og 100 km/t ble det litt risting fra bakparten.

Konklusjon: Dersom du er ute etter en pålitelig og vel gjenomutviklet pickup, finnes det ingen med like lang fartstid på markedet. Bilen er robust på alle måter, og nå finnes det også en opsjon som gir 3500 kg tilhengervekt, noe som er i klassetoppen sammen med Ford, Nissan og Isuzu. Det er også flere av de amerikanske bilene som har tilsvarende trekkapasitet.

 

Fakta for alle ti pick-uper:

 

Forsiden nå