Lastebiler/vogntog som var fulle av fisk eller søppel, der det rant illeluktende vann ut fra lasterommene fikk kjøreforbud til avrenningen var stoppet.
Lastebiler/vogntog som var fulle av fisk eller søppel, der det rant illeluktende vann ut fra lasterommene fikk kjøreforbud til avrenningen var stoppet. (Foto: Statens vegvesen)

Storkontroll: 339 kjøreforbud og 51 anmeldelser

62 kontrollører fra Statens vegvesen har de siste dagene gjennomført tungbilkontroller på fire kontrollplasser sør for Oslo.

Til sammen har over 5000 tungbiler blitt vinket inn til kontroll. De fleste fikk kjøre videre etter en kort sjekk, men 1181 kjøretøy ble stoppet og nøyere kontrollert. 339 av disse fikk kjøreforbud og 51 førere ble anmeldt.

Kontrollplassene på Taraldrud, Støkken, Svartskog og Måna ved Oslofjordtunnelen har vært bemannet under kontrollen.

Flere som «hadde det litt for hjemmekoselig i førerhytta» måtte rydde unna diverse utstyr for å få bedre utsyn. Foto: Statens vegvesen

- Dette har vært en kjempeinnsats for trafikksikkerheten. Selv om tallene viser at de fleste tungbilene som er innom oss har alt i orden, er det viktig å holde igjen de kjøretøyene som ikke har noe på vegen å gjøre, sier seksjonsleder i Statens vegvesen Erik Wolff.  

Rennende, illeluktende last

De fleste kjøreforbudene kom på grunn av dårlig lastsikring, overlast, tekniske mangler og dårlig sikt. I kategorien lastsikring kommer også flere tilfeller av avrenning fra lasterom.

- Det dreier seg om biler som er fulle av fisk eller søppel, der det renner illeluktende vann ut fra lasterommene. Ikke bare kan dette være veldig grisete, men det fører også til glatt veibane. Det kan være spesielt farlig for motorsyklister. De som blir stoppet med rennende last, må få stoppet avrenningen før de får kjøre videre, sier Wolff.

Taraldrud kontrollstasjon ved E6 nordgående, sør for Oslo, er ett av flere steder der det er gjennomført tungbilkontroller de siste dagene. Foto: Statens vegvesen

79 førere måtte fjerne ekstra bord, «juggel og krims-krams» fra frontrutene sine før de fikk kjøre videre, meldes det videre fra Vegvesenet.

- Det er noen som gjør det litt for hjemmekoselig i førerhytta si. Når dette går ut over utsynet og trafikksikkerheten må vi si ifra, sier Wolff.

- Gambler med egen og andres sikkerhet

På E18 Svartskog er det manuell innvinking som gjelder, i motsetning til f. eks. på E6 Taraldrud der det er automatisert med lysskilt. Foto: Statens vegvesen

36 av de 51 anmeldelsene som ble skrevet, kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

- Når vi går til det skrittet å skrive en anmeldelse for brudd på kjøre- og hviletid, snakker vi om svært alvorlige brudd eller det vi mener er bevisst juks eller manipulering. For de fleste av oss sier det seg selv at man skal være godt opplagt når man sitter bak rattet på en tungbil, men vi ser dessverre at enkelte gambler med egen og andres sikkerhet ved å ta altfor korte pauser, sier Wolff.

De 62 kontrollørene som deltok i aksjonen kom fra hele landet. 12 observatører fra Sverige, Finland og Danmark var også med.

Forsiden nå