Alle (Foto: Ølen Betong)

Storstøpte 1750 kubikk på 48 timer

Ølen Betong leverte på minuttet da en av de største brustøpene i landet ble unnagjort på 48 timer på Hålandsbrua langs nye E 134 i Etne.

Første betongleveranse var på plass kl. 06:30 tirsdag morgen. På minuttet 48 timer senere ble siste leveranse av totalt 1750 kubikk betong avlevert til Hålandsbrua. Til sammen 30 medarbeidere i Ølen Betong jobbet «non stop» for å holde leveranseflyten gående til den største sammenhengende storstøpen Ølen Betongs avdeling i Ølensvåg noen gang har levert.

30 personer på døgnskift

Den nye Hålandsbrua er 111 meter lang og består blant annet av 220 tonn stål. Brua er ca. to meter tykk på det meste. Til den slags støpejobb kreves intet mindre enn 1750 kubikk ferdigbetong. Til sammen 3150 tonn sand og stein gikk med til betongen.

- Det springende punktet i en så stor jobb er å sikre at leveransene av betongen går jevnt og trutt i løpet av hele prosessen. Vi tok høyde for alle utfordringer som kunne oppstå og hadde til sammen 30 medarbeidere i jobb døgnet rundt for å sikre oss at produksjonen og leveransene gikk sømløst, sier divisjonsleder for ferdigbetong i Ølen Betong, Stian Berge.

13 biler i skytteltrafikk

Produksjonen ved anlegget i Ølensvåg gikk fortløpende fra 04.00 tirsdag morgen. Onsdag morgen var godt og vel halvparten av betongen levert, og nattstøpen gikk knirkefritt begge døgn. Sjåfører, blandeoperatører og betongteknologer jobbet døgnkontinuerlig under hele operasjonen.

- I tillegg hadde vi mekanikere i transportavdelingen og på blandeverket i bakhånd, for å sikre oss dersom noe skulle svikte i maskineriet underveis, sier Berge.

På dagtid kjørte 13 betongbiler i skytteltrafikk de ca. 30 kilometerne mellom Ølensvåg og Hålandsbrua i Etne. På nattestid var mellom 8 og 11 betongbiler i drift.

- I tillegg til betongbilene våre i Ølensvåg, satte vi inn tre biler fra avdelingen vår i Gismarvik. Vi fikk også god hjelp fra Sandens Betong, der vi er deleiere. De var med på hele støpen og stilte med betongpumpe til jobben. Den måtte brukes midtveis i støpen, da betongen skulle pumpes opp fra betongbilene på bakken ved nåværende E 134, og opp til brua ca 17 meter i høyden over veien, forteller Berge.

Totalt 10.000 m betong

Storstøpen har ikke bare vært en usedvanlig stor jobb for Ølen Betong. Dette er også en av de største sammenhengende støpejobbene entreprenøren Kruse Smith og Statens Vegvesen har tatt del i de siste årene.

- I en så stor jobb er det viktig at alle ledd i arbeidet fra blandeverket til jobben på brua går helt knirkefritt, og det gjorde det. Alt fra kvalitetskontroll til logistikk var forberedt til minste detalj og ble gjennomført på ypperste måte, sier byggeleder i Statens Vegvesen, Per Inge Naterstad.

Totalt skal det bli levert ca 10.000 m3 betong til Kruse Smith for veiprosjektet langs E 134 i Stordalen. Ølen Betong har også stått for leveranse av sprøtebetong og tunnelelementer til de tre tunnelene som del av veiprosjektet. Til sammen 4100 m2 elementer er levert fra Ølen Betong til tunnelene.

Forsiden nå