Roar Melum og Torbjørn Stavdal (førerhytta) tar rekrutteringen til sjåførfaget på alvor.

Tar trønderne i skole

NLFs parhester Roar Melum og Torbjørn Stavdal tar trønderske lastebilrekrutter i skole med storbilene godt synlig i skolemiljøet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Melum er regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Trøndelag, mens Stavdal er nyansatt i organisasjonen fra 15. juni. Han har rekruttering og utdanning av yrkessjåfører som sentralt arbeidsområde, i tillegg til beredskapsplanlegging.

Tar grep

De to er ikke i tvil: - Uten yrkessjåførene stopper Norge, og behovet for rekruttering er stort.

Fra høsten går de i bresjen for Vg3 yrkessjåførfaget, et nytt tilbud ved Tiller videregående skole på Heimdal i Trondheim. Her kan elevene ta hele løpet fra Vg1 frem til læretiden på samme skole.

Vg3 yrkessjåførfaget er opplæring til førerkort klasse C/CE, og til nå har opplæringen vært tilbudt på landslinjene. Siden opplæringen får base på Tiller videregående skole, vil storbilene bli godt synlig i skolemiljøet.

Motiverer

- Dette tror vi vil være motiverende for andre elever, slik at flere rekrutteres til utdanningen, sier Melum/Stavdal, som vi traff på NLFs landsmøte i Holmenkollen nylig.

Tilbudet om et helhetlig løp med Vg1 service og samferdsel, Vg2 transport og logistikk og Vg3 yrkessjåfør, gjør at elevene slipper å bytte skole før de går ut i læra.

- Dette er en stor fordel, sier Stavdal. Han mener også at tilbudet kan bidra til at flere fullfører og består fagprøven til yrkessjåførfaget.

Det er Heimdal trafikkskole som har fått ansvaret for selve førerkortopplæringen. Vg3 yrkessjåførfaget går over 19 uker. Lærlingene får en grundig teoriopplæring som vil gå vekselvis med kjøreopplæringen. Gruppearbeid med fremføring skal bidra til å kvalitetssikre undervisningen.

Bredde

Yrkessjåførfaget har mange nisjer, og lønnsnivået omtales som greit. Det er gode muligheter for videreutdanning, også i administrativ retning.

- Andel av godstransport som flyttes fra skip og tog til vei, øker stadig. Det er et generasjonsskifte i transportbransjen, samtidig som det offentlige satser på økt fellestransport. Det er mye som tyder på at det ikke kommer til å mangle arbeid til yrkessjåførene. Sjåfører som har fagbrev, stiller meget sterkt på arbeidsmarkedet, sier Roar Melum.

 

Powered by Labrador CMS