SERIEN KOMPLETT: Med disse tre modellene med løftekapasitet på 13, 18 og 23 tonn, er hele Manitous MHT-serie fornyet

Tre nye Manitou-kjemper

CASTELFRANCO (AT.no) Manitou lanserte 30. juni tre nye maskiner i den tunge MHT-serien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Lanseringen ble lagt til den italienske Manitou-fabrikken i Castelfranco like utenfor Bologna. Franske Manitou har egen produksjonslinje for tunge maskiner ved Castelfranco-fabrikken.

Nyhetene MHT 10130, MHT 10180 og MHT 10230 har fellestrekkene at de har 10 meters løftehøyde. Løftekapasiteten indikeres av de tre siste sifrene, altså 13 tonn, 18 tonn og 23 tonn. Dette er målt med bommen helt inne og nede på bakkenivå. Kapasiteten reduseres selvfølgelig etter hvert som bommen skytes ut og/eller opp. MHT står for øvrig for Manitou Heavy Telescopic.

Nyhetene føyer seg inn i rekken bak tre tunge lanseringer ifjor, MHT 790, 1490 og gigantmaskinen MHT 14350.

STYRING: De store Manitou-teleskoptruckene kan styres med fremhjulene, alle fire hjulene eller kjøres med parallellstyring.
HYTTA: Menyen på skjermen i Manitou-maskinene er intuitiv og oversiktlig. Joystick og alle knapper sitter på armlene-konsollen som følger setet når dette justeres.

 

Nå har Manitou med andre ord fornyet hele det tunge programmet som består av maskiner med løftekapasitet fra 7 til 35 tonn.

Sikkerhet

Manitou 10130/10180/10230

MHT 10130

  • Maskinvekt: 18.490 kg
  • Løftekapasitet med gafler, 600 mm: 13.000 kg
  • Maks løftehøyde: 9,62 m/7500 kg
  • Maks utskyt fremover: 5,17 m/3500 kg
  • Svingradius: 5,34 m
  • Motor: Mercedes-Benz 5,1 liter (Steg IV) 176 hk/129 kW
  • Transmisjon: Hydrostatisk med manuell girkasse (to gir frem og to revers)
  • Styring: Forhjul, firehjuls og parallellstyring
  • Maks helling i terreng: 34%
  • Maks hastighet: 31 km/t
  • Akslinger: Dana
  • Støy i hytta: 80 dB

 

MHT 10180

  • Maskinvekt: 24.000 kg
  • Løftekapasitet med gafler, 600 mm: 18.000 kg
  • Maks løftehøyde: 9,63 m/11.000 kg
  • Maks utskyt fremover: 5,56 m/5300 kg
  • Svingradius: 5,50 m
  • Motor: Mercedes-Benz 5,1 liter (Steg IV) 176 hk/129 kW
  • Transmisjon: Hydrostatisk med manuell girkasse (to gir frem og to revers)
  • Styring: Forhjul, firehjuls og parallellstyring
  • Maks helling i terreng: 37%
  • Maks hastighet: 25 km/t
  • Akslinger: OMCI
  • Støy i hytta: 80 dB

 

MHT 10230

  • Maskinvekt: 28.350 kg
  • Løftekapasitet med gafler, 900 mm: 23.000 kg
  • Maks løftehøyde: 9,65 m/13.500 kg
  • Maks utskyt fremover: 5,8 m/7000 kg
  • Svingradius: 5,4 m
  • Motor: Mercedes-Benz 5,1 liter (Steg IV) 176 hk/129 kW
  • Transmisjon: Hydrostatisk med manuell girkasse (to gir frem og to revers)
  • Styring: Forhjul, firehjuls og parallellstyring
  • Maks helling i terreng: 34%
  • Maks hastighet: 25 km/t
  • Akslinger: OMCI
  • Støy i hytta: 80 dB

Under presentasjonen i Italia ble sikkerhet trukket frem som nøkkelord i utviklingen av de nye maskinene. Og i denne sammenhengen står stabiliseringssystemet til Manitou sentralt. Dette sørger for at maskinen, uten bruk av støttebein, stabiliserer seg automatisk i terreng som heller +- 10 grader. Dette påvirker igjen løftekapasiteten, samt muligheten for lengre utskyt på bommen opp og ut.

Maskinene er robust bygget på en heavy duty-ramme for å tåle et tøft arbeidsmiljø.

Ytterligere sikkerhetstiltak er ROPS/FOPS-hytte, laststatus-regulator (ikke som standard på MHT 790, 1490 og nyheten 10130) og Manitous E-Reco-system. Sistnevnte system kommuniserer automatisk med redskapen føreren hekter på med hurtigkoblings-løsningen til produsenten, og gjør deretter tilpasninger som trengs i maskinen for å bruke det aktuelle redskapet. Føreren trenger bare å bekrefte at rett redskap er valgt i menyen.

En tur inn i hytta

Menyen ser man selvfølgelig på skjermen i hytta. Skjermene er 7 tommer (i 10130) eller ni tommer (på de to store nye maskinene) store. Man veksler mellom de ulike skjermbildene med et hjul som er ganske likt det man finner i BMW-biler. Den mest relevante informasjonen dukker automatisk opp i skjermbildet, valgt ut fra hvilken informasjon systemet mener føreren har mest behov for.

Manitou har utviklet en egen ergonomisk joystick (JSM - Joystick Switch and Move) som sitter i hånden som en hanske.

Denne er standard på alle de tunge maskinene, og med denne styrer man alt fra hastighetsregulering, kjøreretning og hev/senk/utskyt av bom. Joysticken og øvrige knapper sitter montert i armlenet som følger setekonsollen, hvilket betyr at de blir med dersom setet reguleres fremover eller bakover. Hytta på den nye MHT-serien er for øvrig større enn tidligere.

Hydrostatisk drift

Maskinene har hydrostatisk drift for å opprettholde nøyaktighet og presisjon, men i tillegg har maskinene en girkasse med to gir frem og to revers. Motor er Mercedes-Benz som leverer 176 hk/129 kW (750 Nm under 1200-1600 o/min). Den klarer Steg IV-kravene ved hjelp av EGR og SCR med AdBlue-tilførsel, men uten partikkelfilter. En kikk inn under panseret viser at filtre og andre daglige servicepunkter er plassert i bakkehøyde og lett tilgjengelig.

Hydraulikksystemet er lastfølende for å regulere tilførselen av olje etter behov for løftene som skal utføres. Kapasiteten er 180 l/min (300 bar) på den minste, og 205 l/min (350 bar) på de to største. Til slutt tar vi med at bremsesystemet er skivebremser i oljebad, og får hydraulisk assistanse på begge akslinger.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS